Työssäkäyvän opiskelijan stressitekijät ja resilienssi
Ilonen, Sara; Raunila, Tommi; Tikkanen, Mervi (2024)
Ilonen, Sara
Raunila, Tommi
Tikkanen, Mervi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715986
Tiivistelmä
Korkeakouluopintojen monimuotototeutusten lisääntyessä ja opiskelijoiden sosiaaliturvan yhä tiukentuessa on korkeakouluopiskelijoiden työssäkäynti yleistymässä entisestään. Työn ja korkeakouluopintojen yhdistäminen haastaa opiskelijoiden jaksamista ja edellyttää opiskelijalta resilienssiä ja stressinsietokykyä.
Halusimme opinnäytetyössämme tutkia sitä, miten Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan työssäkäyvien monimuoto-opiskelijoiden työn ja opiskelun yhdistämisestä aiheutuva stressi kytkeytyy koettuun resilienssiin. Tavoitteenamme oli selvittää erityisesti resilienssin stressitekijöiden yleisyyttä sekä mitata niiden yhteyttä työssäkäyvien opiskelijoiden koettuun resilienssiin. Tavoitteenamme oli myös tuottaa yhteistyötahollemme Oulun ammattikorkeakoululle uutta tietoa, jota voidaan käyttää tutkinto-ohjelmien monimuoto-opintojen kehittämisessä.
Opinnäytetyömme tietoperusta pohjautui resilienssiteorioihin, sekä erityisesti aiempiin tutkimuksiin opiskelijoiden ja työssäkäyvien resilienssistä, sekä stressistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kokonaistutkimuksena, jonka aineisto hankittiin kaikille Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille avoimella survey-kyselyllä. Kyselyyn vastasi 159 opiskelijaa.
Aineistoa analysoitiin erityisesti ristiintaulukoimalla kategorisia muuttujia suhteessa analysoitaviin muuttujiin. Aineiston analyysi osoitti, että erilaisista työ- ja opiskeluperäisistä stressitekijöistä huolimatta Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan monimuoto-opiskelijat kokevat olevansa resilienttejä. Yleisimmät resilienssiin vaikuttavat stressitekijät liittyivät vapaa-ajanpuutteeseen ja palautumiseen sekä opintojen ja työelämän kuormitukseen.
Tutkimuksemme tuloksia voidaan hyödyntää monimuoto-opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi sekä monimuoto-opintojen suunnittelussa. Lisäksi tutkimus voi antaa lisätietoa monimuoto-opintoja harkitsevalle korkeakouluhakijalle.
Halusimme opinnäytetyössämme tutkia sitä, miten Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan työssäkäyvien monimuoto-opiskelijoiden työn ja opiskelun yhdistämisestä aiheutuva stressi kytkeytyy koettuun resilienssiin. Tavoitteenamme oli selvittää erityisesti resilienssin stressitekijöiden yleisyyttä sekä mitata niiden yhteyttä työssäkäyvien opiskelijoiden koettuun resilienssiin. Tavoitteenamme oli myös tuottaa yhteistyötahollemme Oulun ammattikorkeakoululle uutta tietoa, jota voidaan käyttää tutkinto-ohjelmien monimuoto-opintojen kehittämisessä.
Opinnäytetyömme tietoperusta pohjautui resilienssiteorioihin, sekä erityisesti aiempiin tutkimuksiin opiskelijoiden ja työssäkäyvien resilienssistä, sekä stressistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kokonaistutkimuksena, jonka aineisto hankittiin kaikille Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille avoimella survey-kyselyllä. Kyselyyn vastasi 159 opiskelijaa.
Aineistoa analysoitiin erityisesti ristiintaulukoimalla kategorisia muuttujia suhteessa analysoitaviin muuttujiin. Aineiston analyysi osoitti, että erilaisista työ- ja opiskeluperäisistä stressitekijöistä huolimatta Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan monimuoto-opiskelijat kokevat olevansa resilienttejä. Yleisimmät resilienssiin vaikuttavat stressitekijät liittyivät vapaa-ajanpuutteeseen ja palautumiseen sekä opintojen ja työelämän kuormitukseen.
Tutkimuksemme tuloksia voidaan hyödyntää monimuoto-opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi sekä monimuoto-opintojen suunnittelussa. Lisäksi tutkimus voi antaa lisätietoa monimuoto-opintoja harkitsevalle korkeakouluhakijalle.