Luova tekoäly digimarkkinoinnin työkaluna
Venäläinen, Tia (2024)
Venäläinen, Tia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä luovan tekoälyn rooliin nykypäivän digimarkkinoinnissa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään kvalitatiivisin menetelmin, kuinka uudet tekoälyteknologiat voivat auttaa automatisoimaan digimarkkinoinnin tehtäviä, kuten verkkosivusuunnittelua ja hakukoneoptimointia, ja toisaalta tehostamaan markkinointiin liittyviä kustannuksia. Lisäksi siinä perehdyttiin tekoälyn haasteisiin ja eettisiin kysymyksiin yritystoiminnan näkökulmasta.
Opinnäytetyöraportti laadittiin syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana. Työn tutkiva osuus toteutettiin yhdistelemällä kokeilevia case-esimerkkejä ja asiantuntijahaastatteluista kerättyä materiaalia. Laadullisen tutkimuksen löydöksiä peilattiin kirjoittamishetkellä saatavilla oleviin, ajantasaisiin tietolähteisiin, jotka käsittelivät digimarkkinoinnin ja tekoälyn trendejä.
Tutkimustulokset keskittyivät havainnollistamaan, kuinka tekoäly voi auttaa tehostamaan digimarkkinoinnin keskeisiä prosesseja. Tulokset osoittivat, että luovan tekoälyn suunnitelmallinen hyödyntäminen mahdollistaa parannuksia digimarkkinoinnin toteuttamiseen ja yritysten liiketoiminnan kehittämiseen. Tekoälyn käytön haasteiden tunnistaminen ja hallitseminen nousivat tärkeiksi teemoiksi, ja lisäksi korostettiin jatkuvan oppimisen ja mukautumisen tärkeyttä.
Opinnäytetyöraportti laadittiin syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana. Työn tutkiva osuus toteutettiin yhdistelemällä kokeilevia case-esimerkkejä ja asiantuntijahaastatteluista kerättyä materiaalia. Laadullisen tutkimuksen löydöksiä peilattiin kirjoittamishetkellä saatavilla oleviin, ajantasaisiin tietolähteisiin, jotka käsittelivät digimarkkinoinnin ja tekoälyn trendejä.
Tutkimustulokset keskittyivät havainnollistamaan, kuinka tekoäly voi auttaa tehostamaan digimarkkinoinnin keskeisiä prosesseja. Tulokset osoittivat, että luovan tekoälyn suunnitelmallinen hyödyntäminen mahdollistaa parannuksia digimarkkinoinnin toteuttamiseen ja yritysten liiketoiminnan kehittämiseen. Tekoälyn käytön haasteiden tunnistaminen ja hallitseminen nousivat tärkeiksi teemoiksi, ja lisäksi korostettiin jatkuvan oppimisen ja mukautumisen tärkeyttä.