Liikunnanopettajuuteen kehittyminen kolmen kuukauden sijaisuusjaksolla: autoetnografinen päiväkirjatutkimus
Heiskanen, Simo (2024)
Heiskanen, Simo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415645
Tiivistelmä
Johdanto:
Liikunnanopettajan työtehtävä sisältää useita ulottuvuuksia, joita ovat muun muassa ammatillisen asiantuntijuuden kerryttäminen, oppituntien suunnittelu ja toteutus, opettaja-oppilassuhteen rakentaminen, tilannekohtaisten haasteiden ratkaisu ja oppilaiden arviointi.
Menetelmät:
Nykyinen työ on päiväkirjamuotoinen etnografinen tutkimus, jonka aineisto kuvailee syksyllä 2023 toteutuneen kuuden kuukauden liikunnanopettajan sijaisen työjakson ensimmäiset kolme kuukautta. Päiväkirjassa tarkastellaan oman opettajuuden kehittymistä ja sijaisuusjakson aikana ilmenneitä haasteita. Työpaikkana toimi keskikokoinen yläkoulu Espoossa. Opetusvastuu käsitti pakollisia ja valinnaisia sekaryhmiä.
Tulokset:
Työskentelyjakso koostuu 12 viikosta, joiden opetussisällöt sisältävät erilaisia teemoja kuten uinti, palloilulajit, havaintomotoriikka ja telinevoimistelu. Jakson alkuvaiheessa esille nousi huolenaiheita työskentelyn vaativuuteen liittyen, joista monet koskivat työn vuorovaikutuksellisia vaatimuksia. Ilmenneet haasteet kuitenkin ratkesivat onnistuneesti. Työskentelyjakso tuki allekirjoittaneen ammatillista kehitystä useilla liikunnanopettajan työn osa-alueilla kuten tuntien suunnittelussa, ryhmän hallinnassa sekä oppilaiden arvioinnissa.
Pohdinta:
Liikuntakasvatuksen ammattilaisen urapolulla opetustaitojen käytännön harjoittelu työtehtävässä täydentää niitä kompetensseja, joihin alan teoreettiset opinnot valmistavat. Työskentelyjaksolla ilmenee käytännön tehtäviä ja haasteita, joiden ratkaiseminen vaatii ongelmanratkaisukykyä, ja lopulta kehittää valmiuksia myös myöhempään työelämään.
Liikunnanopettajan työtehtävä sisältää useita ulottuvuuksia, joita ovat muun muassa ammatillisen asiantuntijuuden kerryttäminen, oppituntien suunnittelu ja toteutus, opettaja-oppilassuhteen rakentaminen, tilannekohtaisten haasteiden ratkaisu ja oppilaiden arviointi.
Menetelmät:
Nykyinen työ on päiväkirjamuotoinen etnografinen tutkimus, jonka aineisto kuvailee syksyllä 2023 toteutuneen kuuden kuukauden liikunnanopettajan sijaisen työjakson ensimmäiset kolme kuukautta. Päiväkirjassa tarkastellaan oman opettajuuden kehittymistä ja sijaisuusjakson aikana ilmenneitä haasteita. Työpaikkana toimi keskikokoinen yläkoulu Espoossa. Opetusvastuu käsitti pakollisia ja valinnaisia sekaryhmiä.
Tulokset:
Työskentelyjakso koostuu 12 viikosta, joiden opetussisällöt sisältävät erilaisia teemoja kuten uinti, palloilulajit, havaintomotoriikka ja telinevoimistelu. Jakson alkuvaiheessa esille nousi huolenaiheita työskentelyn vaativuuteen liittyen, joista monet koskivat työn vuorovaikutuksellisia vaatimuksia. Ilmenneet haasteet kuitenkin ratkesivat onnistuneesti. Työskentelyjakso tuki allekirjoittaneen ammatillista kehitystä useilla liikunnanopettajan työn osa-alueilla kuten tuntien suunnittelussa, ryhmän hallinnassa sekä oppilaiden arvioinnissa.
Pohdinta:
Liikuntakasvatuksen ammattilaisen urapolulla opetustaitojen käytännön harjoittelu työtehtävässä täydentää niitä kompetensseja, joihin alan teoreettiset opinnot valmistavat. Työskentelyjaksolla ilmenee käytännön tehtäviä ja haasteita, joiden ratkaiseminen vaatii ongelmanratkaisukykyä, ja lopulta kehittää valmiuksia myös myöhempään työelämään.