Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Liikunnanopettajuuteen kehittyminen kolmen kuukauden sijaisuusjaksolla: autoetnografinen päiväkirjatutkimus

Heiskanen, Simo (2024)

 
Avaa tiedosto
Heiskanen_Simo.pdf (400.5Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Heiskanen, Simo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415645
Tiivistelmä
Johdanto:

Liikunnanopettajan työtehtävä sisältää useita ulottuvuuksia, joita ovat muun muassa ammatillisen asiantuntijuuden kerryttäminen, oppituntien suunnittelu ja toteutus, opettaja-oppilassuhteen rakentaminen, tilannekohtaisten haasteiden ratkaisu ja oppilaiden arviointi.

Menetelmät:

Nykyinen työ on päiväkirjamuotoinen etnografinen tutkimus, jonka aineisto kuvailee syksyllä 2023 toteutuneen kuuden kuukauden liikunnanopettajan sijaisen työjakson ensimmäiset kolme kuukautta. Päiväkirjassa tarkastellaan oman opettajuuden kehittymistä ja sijaisuusjakson aikana ilmenneitä haasteita. Työpaikkana toimi keskikokoinen yläkoulu Espoossa. Opetusvastuu käsitti pakollisia ja valinnaisia sekaryhmiä.

Tulokset:

Työskentelyjakso koostuu 12 viikosta, joiden opetussisällöt sisältävät erilaisia teemoja kuten uinti, palloilulajit, havaintomotoriikka ja telinevoimistelu. Jakson alkuvaiheessa esille nousi huolenaiheita työskentelyn vaativuuteen liittyen, joista monet koskivat työn vuorovaikutuksellisia vaatimuksia. Ilmenneet haasteet kuitenkin ratkesivat onnistuneesti. Työskentelyjakso tuki allekirjoittaneen ammatillista kehitystä useilla liikunnanopettajan työn osa-alueilla kuten tuntien suunnittelussa, ryhmän hallinnassa sekä oppilaiden arvioinnissa.

Pohdinta:

Liikuntakasvatuksen ammattilaisen urapolulla opetustaitojen käytännön harjoittelu työtehtävässä täydentää niitä kompetensseja, joihin alan teoreettiset opinnot valmistavat. Työskentelyjaksolla ilmenee käytännön tehtäviä ja haasteita, joiden ratkaiseminen vaatii ongelmanratkaisukykyä, ja lopulta kehittää valmiuksia myös myöhempään työelämään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste