Pesolan Pihvilihan suoramyynnin kehittäminen
Mehtonen, Hanne (2024)
Mehtonen, Hanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716064
Tiivistelmä
Suomalaisten kulutustottumuksissa on tapahtunut suuria muutoksia viimeisten vuosien aikana. Sekä maataloudessa että ravintola-alalla on haasteita kulutuksen vähenemisen ja kustannusten kasvun vuoksi. Ravintoloiden lisääntyvä lähiruuan käyttö ja tuotteiden hankkiminen suoraan tuottajalta voisi olla mahdollisuus, jolla saadaan kehitettyä molempien osapuolien liiketoimintaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Antti Niskanen ja hänen yrityksensä Pesolan Pihviliha Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kohdeyritykselle palautetta ja kehitysideoita nykyisiltä asiakkailta sekä kartoittaa potentiaalisia uusia asiakkaita ravintola-alalta. Opinnäytetyön avulla haluttiin kehittää yrityksen toimintatapoja ja lisätä näkyvyyttä sekä tietoisuutta suomalaisen lihan ja erityisesti pientuottajan tuotteiden laadukkuudesta.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kaksi kyselyä. Ensimmäinen kysely oli asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin jo asiakkaana oleville 34 ravintolalle. Toinen kysely lähetettiin 104 ravintolalle, jotka määriteltiin mahdollisesti potentiaaliksi uusiksi asiakkaiksi. Tässä kyselyssä keskityttiin kartoittamaan ravintoloiden käyttämiä naudanlihan ja sen toimittajan valinnan kriteereitä. Molemmat kyselyt lähetettiin syksyn 2023 aikana.
Ensimmäisen kyselyn tuloksista kävi ilmi, että nykyiset asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön ja tuotteiden laatuun. Kokonaisuudessa palautteet antoivat toimeksiantajalle vahvistusta yrityksen toimintatapojen ja tuotteiden laadusta. Toisen kyselyn tulosten perusteella saatiin tietoa ravintola-asiakkaiden arvostamista asioista, jotka olivat yhteneväisiä toimeksiantajan tarjoaman palvelun ja tuotteiden kanssa. Tulosten mukaan ravintoloiden tärkeimmät valintaperusteet naudanlihalle olivat syöntilaatuun liittyvät asiat. Toimeksiantaja sai kyselyiden kautta useita yhteydenottopyyntöjä, joiden perusteella yhteystyöneuvotteluita on aloitettu.
Ravintoloiden ja tuottajien yhteistyön aloituksen haasteena voi olla oikeiden kontaktien löytäminen. Ratkaisuna tähän voisi olla yhteinen kohtaamiskanava tuottajille ja ravintoloille, jossa yritykset voisivat löytää toisensa. Suoraan tuottajalta raaka-aineet ostaessaan ravintolat saavat tarpeidensa mukaiset tuotteet luotettavasti, tuotantoketju on läpinäkyvä ja tuotteen ja tuottajan tarina saadaan tuotua asiakkaalle helposti näkyviin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Antti Niskanen ja hänen yrityksensä Pesolan Pihviliha Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kohdeyritykselle palautetta ja kehitysideoita nykyisiltä asiakkailta sekä kartoittaa potentiaalisia uusia asiakkaita ravintola-alalta. Opinnäytetyön avulla haluttiin kehittää yrityksen toimintatapoja ja lisätä näkyvyyttä sekä tietoisuutta suomalaisen lihan ja erityisesti pientuottajan tuotteiden laadukkuudesta.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kaksi kyselyä. Ensimmäinen kysely oli asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin jo asiakkaana oleville 34 ravintolalle. Toinen kysely lähetettiin 104 ravintolalle, jotka määriteltiin mahdollisesti potentiaaliksi uusiksi asiakkaiksi. Tässä kyselyssä keskityttiin kartoittamaan ravintoloiden käyttämiä naudanlihan ja sen toimittajan valinnan kriteereitä. Molemmat kyselyt lähetettiin syksyn 2023 aikana.
Ensimmäisen kyselyn tuloksista kävi ilmi, että nykyiset asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön ja tuotteiden laatuun. Kokonaisuudessa palautteet antoivat toimeksiantajalle vahvistusta yrityksen toimintatapojen ja tuotteiden laadusta. Toisen kyselyn tulosten perusteella saatiin tietoa ravintola-asiakkaiden arvostamista asioista, jotka olivat yhteneväisiä toimeksiantajan tarjoaman palvelun ja tuotteiden kanssa. Tulosten mukaan ravintoloiden tärkeimmät valintaperusteet naudanlihalle olivat syöntilaatuun liittyvät asiat. Toimeksiantaja sai kyselyiden kautta useita yhteydenottopyyntöjä, joiden perusteella yhteystyöneuvotteluita on aloitettu.
Ravintoloiden ja tuottajien yhteistyön aloituksen haasteena voi olla oikeiden kontaktien löytäminen. Ratkaisuna tähän voisi olla yhteinen kohtaamiskanava tuottajille ja ravintoloille, jossa yritykset voisivat löytää toisensa. Suoraan tuottajalta raaka-aineet ostaessaan ravintolat saavat tarpeidensa mukaiset tuotteet luotettavasti, tuotantoketju on läpinäkyvä ja tuotteen ja tuottajan tarina saadaan tuotua asiakkaalle helposti näkyviin.