Graafisen ohjeistuksen toteutus yritykselle Just For You
Silén, Sini-Pilvi (2024)
Silén, Sini-Pilvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda graafinen ohjeistus yritykselle Just For You, joka on alusvaatteisiin keskittynyt erikoisliike. Brändille luotiin graafinen ohjeistus, joka sisältää logon, liikemerkin, typografian, värit ja kuvamaailman sekä ohjeet näiden käyttöön. Graafisen ohjeistuksen tarkoituksena on tukea yritystä yhtenäisen visuaalisen ilmeen toteuttamisessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta kappaleesta, joista ensimmäisessä syvennyttiin tarkemmin brändiin, brändi-identiteetin ja visuaalisen identiteetin merkityksiin sekä näiden yhteyteen. Toisessa kappaleessa perehdyttiin siihen, mikä on graafinen ohjeistus ja sen eri osa-alueet. Osa-alueet, joihin syvennyttiin tarkemmin, olivat logo ja liikemerkki, typografia, värit sekä muotokieli ja kuvamaailma.
Työn analyyttinen osassa tehtiin vertailuanalyysi, jossa vertailtiin kolmea samalla alalla toimivaa yritystä. Nämä yritykset olivat CHANGE Lingerie, Understatement ja ANNE SAX. Vertailuanalyysi auttoi havaitsemaan toistuvia elementtejä sekä eroavaisuuksia brändien välillä. Graafisen ohjeistuksen toteutuksessa hyödynnettiin sekä tietopohjaa että vertailuanalyysiä.
Ajankohtana opinnäytetyön toteutukselle olivat syksy 2023 ja kevät 2024. Menetelminä käytettiin haastattelua sekä erilaisia kirjallisia lähteitä aina kirjoista blogikirjoituksiin. Tavoitteiden mukaisesti opinnäytetyön produktina syntyi graafinen ohjeistus, jota Just For You voi hyödyntää markkinointiviestinnässään ja tarvittaessa päivittää ja jalostaa eteenpäin. Opinnäytetyön kirjottaja sai myös kokemusta graafisen ohjeistuksen koostamisesta ja laajojen kokonaisuuksien hallinnasta, jota hän voi hyödyntää jatkossa työelämässä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta kappaleesta, joista ensimmäisessä syvennyttiin tarkemmin brändiin, brändi-identiteetin ja visuaalisen identiteetin merkityksiin sekä näiden yhteyteen. Toisessa kappaleessa perehdyttiin siihen, mikä on graafinen ohjeistus ja sen eri osa-alueet. Osa-alueet, joihin syvennyttiin tarkemmin, olivat logo ja liikemerkki, typografia, värit sekä muotokieli ja kuvamaailma.
Työn analyyttinen osassa tehtiin vertailuanalyysi, jossa vertailtiin kolmea samalla alalla toimivaa yritystä. Nämä yritykset olivat CHANGE Lingerie, Understatement ja ANNE SAX. Vertailuanalyysi auttoi havaitsemaan toistuvia elementtejä sekä eroavaisuuksia brändien välillä. Graafisen ohjeistuksen toteutuksessa hyödynnettiin sekä tietopohjaa että vertailuanalyysiä.
Ajankohtana opinnäytetyön toteutukselle olivat syksy 2023 ja kevät 2024. Menetelminä käytettiin haastattelua sekä erilaisia kirjallisia lähteitä aina kirjoista blogikirjoituksiin. Tavoitteiden mukaisesti opinnäytetyön produktina syntyi graafinen ohjeistus, jota Just For You voi hyödyntää markkinointiviestinnässään ja tarvittaessa päivittää ja jalostaa eteenpäin. Opinnäytetyön kirjottaja sai myös kokemusta graafisen ohjeistuksen koostamisesta ja laajojen kokonaisuuksien hallinnasta, jota hän voi hyödyntää jatkossa työelämässä.