Uhkaavan käyttäytymisen rauhoittaminen vuorovaikutuksen menetelmin ja uhkatilanteiden ennakointi
Kokko, Jenny (2024)
Kokko, Jenny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716051
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tuottaa opetusvideo, aiheesta uhkaa-van käyttäytymisen rauhoittaminen vuorovaikutuksen menetelmin ja uhkatilanteiden ennakointi. Uhkatilanteiden ennakoinnilla viitataan varautumiseen järjestelemällä työtila turvalliseksi ja ky-vyksi tunnistaa vuorovaikutustilanteen muuttuminen uhkaavaksi. Video on suunnattu erityisesti hoitotyön opiskelijoille, jotka suuntautuvat opinnoissaan mielenterveyshoitotyöhön ja tulevat työskentelemään itsenäisellä vastaanotolla.
Videon aihe valikoitui valmiiden opinnäytetyö aiheiden ehdotusten listasta. Aihetta muokattiin nykymuotoonsa henkilökohtaisen kiinnostuksen ja työkokemuksen inspiroimana. Taustalla vai-kutti myös huoli terveydenhuollon ammattihenkilöiden työturvallisuudesta ja ajatus siitä, kuinka työturvallisuuteen voisi itse vaikuttaa.
Sisällön luomisessa on hyödynnetty turvallisuusalan kirjallisuutta sekä tutkittuun tietoon pohjau-tuvia artikkeleita ja tutkimuksia. Vuorovaikutuksen menetelmät pohjautuvat vahvasti Non-violent-communication eli NVC-malliin. Videon kuvaaminen toteutettiin OAMK:in tiloissa Kontinkankaalla, josta löytyi juuri sopivat tilat. Kuvaamisen ja editoinnin jälkeen video tarkastutettiin opinnäytetyön ohjaajilla, jonka jälkeen se jaettiin Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille palauteky-selyn saattelemana.
Opinnäytetyön tuloksena oli rauhallinen ja selkeä kahdentoista minuutin mittainen opetusvideo. Video alkaa turvallisen työhuoneen kuvailulla, jatkuu vuorovaikutuksen menetelmien opetuksella. Videota muokattiin lopulliseen muotoonsa ohjaavien opettajien palautteen perusteella, lopuksi palautetta kerättiin myös opiskelijoilta. Opiskelijoilta saatu palaute oli hyvää ja video julkaistiin sellaisenaan. The purpose of this practical thesis has been to produce an instructional video on the topic of de-escalating threatening behaviour using communication methods and anticipating threatening situations. Anticipation of threatening situations refers to preparing the workspace to be safe and being able to recognize when an interaction situation becomes threatening. The video is aimed particularly at nursing students specializing in mental health nursing who will be working in independent practice.
The topic of the video was selected from a list of proposed thesis topics. The topic was adapted to its current form inspired by personal interest and workplace experience. Concern for the safety of healthcare professionals and the idea of how one could influence workplace safety also played a role.
The content creation utilized literature from the security sector as well as articles and studies based on researched knowledge. The communication methods are strongly based on the Non-Violent Communication (NVC) model. The video recording was done at Oulu University of Ap-plied Sciences' facilities in Kontinkangas, which provided suitable premises. After recording and editing, the video was reviewed by the thesis supervisors, and then it was shared with nursing students at Oulu University of Applied Sciences accompanied by a feedback survey.
As a result of the thesis, a calm and clear twelve-minute instructional video was produced. The video begins with a description of a safe workspace and continues with teaching methods of interaction. The video was edited into its final form based on feedback from the supervising teachers, and finally, feedback was also collected from students. The feedback received from the students was positive, and the video was published as it was.
Videon aihe valikoitui valmiiden opinnäytetyö aiheiden ehdotusten listasta. Aihetta muokattiin nykymuotoonsa henkilökohtaisen kiinnostuksen ja työkokemuksen inspiroimana. Taustalla vai-kutti myös huoli terveydenhuollon ammattihenkilöiden työturvallisuudesta ja ajatus siitä, kuinka työturvallisuuteen voisi itse vaikuttaa.
Sisällön luomisessa on hyödynnetty turvallisuusalan kirjallisuutta sekä tutkittuun tietoon pohjau-tuvia artikkeleita ja tutkimuksia. Vuorovaikutuksen menetelmät pohjautuvat vahvasti Non-violent-communication eli NVC-malliin. Videon kuvaaminen toteutettiin OAMK:in tiloissa Kontinkankaalla, josta löytyi juuri sopivat tilat. Kuvaamisen ja editoinnin jälkeen video tarkastutettiin opinnäytetyön ohjaajilla, jonka jälkeen se jaettiin Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille palauteky-selyn saattelemana.
Opinnäytetyön tuloksena oli rauhallinen ja selkeä kahdentoista minuutin mittainen opetusvideo. Video alkaa turvallisen työhuoneen kuvailulla, jatkuu vuorovaikutuksen menetelmien opetuksella. Videota muokattiin lopulliseen muotoonsa ohjaavien opettajien palautteen perusteella, lopuksi palautetta kerättiin myös opiskelijoilta. Opiskelijoilta saatu palaute oli hyvää ja video julkaistiin sellaisenaan.
The topic of the video was selected from a list of proposed thesis topics. The topic was adapted to its current form inspired by personal interest and workplace experience. Concern for the safety of healthcare professionals and the idea of how one could influence workplace safety also played a role.
The content creation utilized literature from the security sector as well as articles and studies based on researched knowledge. The communication methods are strongly based on the Non-Violent Communication (NVC) model. The video recording was done at Oulu University of Ap-plied Sciences' facilities in Kontinkangas, which provided suitable premises. After recording and editing, the video was reviewed by the thesis supervisors, and then it was shared with nursing students at Oulu University of Applied Sciences accompanied by a feedback survey.
As a result of the thesis, a calm and clear twelve-minute instructional video was produced. The video begins with a description of a safe workspace and continues with teaching methods of interaction. The video was edited into its final form based on feedback from the supervising teachers, and finally, feedback was also collected from students. The feedback received from the students was positive, and the video was published as it was.