Miesten kohderyhmän mittataulukon kehittäminen R-Collectionille
Suutari-Jääskö, Sofia (2024)
Suutari-Jääskö, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615822
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää miesten kohderyhmän mittataulukko vaatealan yrityksen käyttöön. Mittataulukko luotiin yrityksen olemassa olevien miesten tuotteiden mitoituksen pohjalta. Mittataulukon kokojakauman tuli vastata yrityksen tuotteiden kokomerkintöjä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen 1978 perustettu vaatealan yritys R-Collection. Yrityksen lähtökohtana toimii tuotteiden laadukkuus sekä ajattomuus, ja sen valikoimasta löytyy laajasti eri tuotekategorioita unisex tuotteiden lisäksi naisille, miehille sekä lapsille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistoimintana. Uuden tiedon luomisen sijaan tarkoitus oli tarkastella olemassa olevaa tietoa. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoinnin lisäksi laajasti dokumentaarisista aineistoista miesten mitoituksen teoriasta. Oleellisena tietona kehittämisprosessissa oli yrityksen miesten tuotteissa käytetty kohderyhmän mitoitus.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui kohderyhmäkohtainen miesten mittataulukko, joka vastaa sekä yrityksen tuotteiden kokomerkintöjä, että kohderyhmän mitoitusta. Tuloksena saatua mittataulukkoa voidaan hyödyntää pohjana R-Collectionin tuotteiden mitoituksen yhtenäistämisessä ja tuotteiden kokojen istuvuuden viestinnässä yrityksen asiakkaille.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen 1978 perustettu vaatealan yritys R-Collection. Yrityksen lähtökohtana toimii tuotteiden laadukkuus sekä ajattomuus, ja sen valikoimasta löytyy laajasti eri tuotekategorioita unisex tuotteiden lisäksi naisille, miehille sekä lapsille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistoimintana. Uuden tiedon luomisen sijaan tarkoitus oli tarkastella olemassa olevaa tietoa. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoinnin lisäksi laajasti dokumentaarisista aineistoista miesten mitoituksen teoriasta. Oleellisena tietona kehittämisprosessissa oli yrityksen miesten tuotteissa käytetty kohderyhmän mitoitus.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui kohderyhmäkohtainen miesten mittataulukko, joka vastaa sekä yrityksen tuotteiden kokomerkintöjä, että kohderyhmän mitoitusta. Tuloksena saatua mittataulukkoa voidaan hyödyntää pohjana R-Collectionin tuotteiden mitoituksen yhtenäistämisessä ja tuotteiden kokojen istuvuuden viestinnässä yrityksen asiakkaille.