Interaktiivisten elementtien hyödyntäminen verkkokurssilla
Temisevä, Saija (2024)
Temisevä, Saija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716009
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella Metropolia Ammattikorkeakoulun henkilöstölle audiovisuaalisten järjestelmien ja videoneuvottelusovellusten käyttöön opastavan interaktiivisen verkkokurssin sisältö ja rakenne sekä sisällön toteuttamismuodot. Kurssi toteutettiin Moodle-verkko-oppimisalustalle hyödyntäen H5P-sisällönluontityökalun interaktiivisia elementtejä. Kurssin osittaisella suunnittelemisella oli tarkoitus tukea ja antaa konkreettista esikuvaa tulevaisuudelle, jossa Metropolian henkilöstöä voitaisiin perehdyttää AV-järjestelmien ja videoneuvottelusovellusten käyttöön interaktiivisen verkkokurssin avulla.
Suunnitelmaa varten insinöörityössä perehdyttiin Metropolian AV-järjestelmiin, tarkasteltiin Metropoliassa käytössä olevaan palvelupyyntöjärjestelmä Requesteen luotuja palvelupyyntöjä AV-laitteiden käytössä kohdatuista haasteista sekä tuotettiin kysely AV-laitteiden käytössä avustaville, käyttäjätukeen kuuluville henkilöille. Sisältömuotoja valitessa testattiin erilaisia H5P-työkalun interaktiivisia elementtejä, joista lopputuloksena valittiin käyttöön viisi erilaista vuorovaikutuksen mahdollistavaa elementtiä.
Suunnittelun tuloksena saatiin viidestä osasta koostuva verkkokurssin rakenne, jossa AV-järjestelmiä käsitellään sekä tietopohjaisesti että interaktiivisten elementtien avulla. Suunnittelun tuloksena voitiin todeta, että kurssialustana Moodle ei ollut täysin joustava, ja lisäosa ei mahdollistanut täyttä hienosäätöä interaktiivisten elementtien osalta. Näistä huolimatta insinöörityössä saatiin luotua runko tulevalle kurssille, jota tilaaja voi ja aikoo hyödyntää tulevaisuudessa.
Suunnitelmaa varten insinöörityössä perehdyttiin Metropolian AV-järjestelmiin, tarkasteltiin Metropoliassa käytössä olevaan palvelupyyntöjärjestelmä Requesteen luotuja palvelupyyntöjä AV-laitteiden käytössä kohdatuista haasteista sekä tuotettiin kysely AV-laitteiden käytössä avustaville, käyttäjätukeen kuuluville henkilöille. Sisältömuotoja valitessa testattiin erilaisia H5P-työkalun interaktiivisia elementtejä, joista lopputuloksena valittiin käyttöön viisi erilaista vuorovaikutuksen mahdollistavaa elementtiä.
Suunnittelun tuloksena saatiin viidestä osasta koostuva verkkokurssin rakenne, jossa AV-järjestelmiä käsitellään sekä tietopohjaisesti että interaktiivisten elementtien avulla. Suunnittelun tuloksena voitiin todeta, että kurssialustana Moodle ei ollut täysin joustava, ja lisäosa ei mahdollistanut täyttä hienosäätöä interaktiivisten elementtien osalta. Näistä huolimatta insinöörityössä saatiin luotua runko tulevalle kurssille, jota tilaaja voi ja aikoo hyödyntää tulevaisuudessa.