Tuotteen käyttöiän pidentäminen kestävällä suunnittelulla : case: PIHKA Collection
Juntunen, Erin (2024)
Juntunen, Erin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan liiketoimintatapoja kestävän kehityksen sekä kiertotalouden vaatimusten näkökulmasta ja selvittää, kuinka kestävällä suunnittelutyöllä voidaan pidentää nahkalaukun käyttöikää entisestään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, johon kerättiin aineistoa pääasiallisesti yrityksen edustajille ja asiakkaille suunnatuilla haastatteluilla.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiannosta Pihka Collection oy:lle. Yrityksen tuotteissa pyritään vastuullisuuteen ja kestävyyteen jo suunnitteluvaiheessa. Tuotteet suunnitellaan korjattaviksi ja huollettaviksi, jotta ne kestäisivät käyttöä läpi koko elämän. Tässä tutkimuksessa keskityttiin erityisesti yrityksen artesaanityönä valmistettavien nahkalaukkujen suunnitteluvaiheessa tehtyihin valintoihin sekä
huolto- ja korjauspalveluihin keinoina edistää pidempää käyttöikää.
Tutkimustuloksista ilmeni, että korjattavuudesta ja erityisesti yrityksen tarjoamista palveluista tulisi viestiä vahvemmin. Asiakkaat ovat pääasiasiassa tyytyväisiä laukkujen design-linjaukseen ja nahkaan niiden päämateriaalina – niin kestävyyden ja käytännöllisyyden kuin esteettistenkin ominaisuuksien vuoksi. Asiakkaat osoittivat
kiinnostusta tutkimuksen aihealueita ja tuotekehitystä kohtaan. Yksinkertaisten rakenteiden ja designin ansiosta tuotteen korjattavuus ja huollettavuus toteutuvat jo melko hyvin, mutta sen edistämiseksi asiakkaita tulisi sitouttaa vahvemmin ja viestintää tulisi tehostaa.
Huolto- ja korjauspalveluiden tuotteistamista kannattaisi edistää, jolloin palvelun saavutettavuus paranisi ja samalla yrityksen ideologia tuotteiden korjattavuudesta vahvistuisi. Yrityksen tulevaisuuden fokuksessa on liiketoiminnan laajentaminen myös kotimaan ulkopuolelle, ja niin yritys kuin asiakkaatkin kokevat PIHKA Collectionilla olevan siinä menestymiseen hyvät edellytykset.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiannosta Pihka Collection oy:lle. Yrityksen tuotteissa pyritään vastuullisuuteen ja kestävyyteen jo suunnitteluvaiheessa. Tuotteet suunnitellaan korjattaviksi ja huollettaviksi, jotta ne kestäisivät käyttöä läpi koko elämän. Tässä tutkimuksessa keskityttiin erityisesti yrityksen artesaanityönä valmistettavien nahkalaukkujen suunnitteluvaiheessa tehtyihin valintoihin sekä
huolto- ja korjauspalveluihin keinoina edistää pidempää käyttöikää.
Tutkimustuloksista ilmeni, että korjattavuudesta ja erityisesti yrityksen tarjoamista palveluista tulisi viestiä vahvemmin. Asiakkaat ovat pääasiasiassa tyytyväisiä laukkujen design-linjaukseen ja nahkaan niiden päämateriaalina – niin kestävyyden ja käytännöllisyyden kuin esteettistenkin ominaisuuksien vuoksi. Asiakkaat osoittivat
kiinnostusta tutkimuksen aihealueita ja tuotekehitystä kohtaan. Yksinkertaisten rakenteiden ja designin ansiosta tuotteen korjattavuus ja huollettavuus toteutuvat jo melko hyvin, mutta sen edistämiseksi asiakkaita tulisi sitouttaa vahvemmin ja viestintää tulisi tehostaa.
Huolto- ja korjauspalveluiden tuotteistamista kannattaisi edistää, jolloin palvelun saavutettavuus paranisi ja samalla yrityksen ideologia tuotteiden korjattavuudesta vahvistuisi. Yrityksen tulevaisuuden fokuksessa on liiketoiminnan laajentaminen myös kotimaan ulkopuolelle, ja niin yritys kuin asiakkaatkin kokevat PIHKA Collectionilla olevan siinä menestymiseen hyvät edellytykset.