Mikrointeraktiot ja pelillistäminen UX-suunnittelussa : rooli käyttäjäkokemuksen muokkaajana
Kärkäs, Toni (2024)
Kärkäs, Toni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716013
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten mikrointeraktiot ja pelillistäminen voivat vaikuttaa käyttäjäkokemukseen (UX). Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten nämä suunnitteluelementit voivat vaikuttaa digitaalisten palveluiden käytettävyyteen ja käyttäjien sitoutumiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin käyttäjätestauksella Duolingo-sovelluksessa sekä teemahaastattelun avulla.
Viitekehys perustui käyttäjäkokemuksen teoreettisiin periaatteisiin painottaen mikrointeraktioiden ja pelillistämisen vaikutuksia digitaalisissa ympäristöissä. Teoreettinen pohja nojasi käyttäjäkeskeisen suunnittelun teorioihin, jotka korostavat käyttäjän tarpeiden ymmärtämistä ja huomioimista.
Käyttäjätestauksessa ja haastatteluissa keskityttiin siihen, miten mikrointeraktiot ja pelillistäminen vaikuttivat käyttäjäkokemukseen ja sitoutumiseen. Tulokset osoittivat, että hyvin suunnitellut mikrointeraktiot voivat lisätä käyttäjän tyytyväisyyttä tarjoamalla selkeää palautetta ja tehostamalla vuorovaikutusta. Pelillistämisen havaittiin vahvistavan käyttäjien sitoutumista tarjoamalla palkitsevia kokemuksia. Huonosti suunniteltujen mikrointeraktioiden huomattiin puolestaan heikentävän käyttäjäkokemusta ja vaikuttavan negatiivisesti yleiseen mielipiteeseen käytettävästä palvelusta.
Johtopäätöksenä tutkimustulokset viittasivat, että mikrointeraktioiden harkittu käyttö voi parantaa käyttäjäkokemusta. Nämä elementit lisäsivät sitoutumista ja vaikuttivat positiivisesti käyttäjäkokemukseen. Tulevaisuuden digitaalisessa suunnittelussa tulisi kiinnittää huomiota siihen, miten mikrointeraktiot ja pelillistämiselementit voivat luoda käyttäjälle merkityksellisiä ja mieleenpainuvia kokemuksia.
Viitekehys perustui käyttäjäkokemuksen teoreettisiin periaatteisiin painottaen mikrointeraktioiden ja pelillistämisen vaikutuksia digitaalisissa ympäristöissä. Teoreettinen pohja nojasi käyttäjäkeskeisen suunnittelun teorioihin, jotka korostavat käyttäjän tarpeiden ymmärtämistä ja huomioimista.
Käyttäjätestauksessa ja haastatteluissa keskityttiin siihen, miten mikrointeraktiot ja pelillistäminen vaikuttivat käyttäjäkokemukseen ja sitoutumiseen. Tulokset osoittivat, että hyvin suunnitellut mikrointeraktiot voivat lisätä käyttäjän tyytyväisyyttä tarjoamalla selkeää palautetta ja tehostamalla vuorovaikutusta. Pelillistämisen havaittiin vahvistavan käyttäjien sitoutumista tarjoamalla palkitsevia kokemuksia. Huonosti suunniteltujen mikrointeraktioiden huomattiin puolestaan heikentävän käyttäjäkokemusta ja vaikuttavan negatiivisesti yleiseen mielipiteeseen käytettävästä palvelusta.
Johtopäätöksenä tutkimustulokset viittasivat, että mikrointeraktioiden harkittu käyttö voi parantaa käyttäjäkokemusta. Nämä elementit lisäsivät sitoutumista ja vaikuttivat positiivisesti käyttäjäkokemukseen. Tulevaisuuden digitaalisessa suunnittelussa tulisi kiinnittää huomiota siihen, miten mikrointeraktiot ja pelillistämiselementit voivat luoda käyttäjälle merkityksellisiä ja mieleenpainuvia kokemuksia.