Suunnitteluprosessi vastuullisuuden edistäjänä
Lappalainen-Väisänen, Tiina (2024)
Lappalainen-Väisänen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716184
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lainsäädännön, standardien ja yrityksen tahtotilan lähtökohdista etsiä ja tunnistaa suunnittelijan vaikutusmahdollisuuksia vastuullisen merinovilla-asustemalliston rakentajana. Työn toimeksiantajan Metsola Lifestyle Oy:n tahtotila oli tuoda markkinoille vastuullisuuteen nojaava lastenasustemallisto syksylle 2025.
Tutkimus oli työelämälähtöinen kehittävä muotoilututkimus. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta, jonka avulla suunnitteluprosessia pyrittiin ymmärtämään ja tulkitsemaan kokonaisvaltaisesti. Tutkimuksen viitekehys luotiin kartoittamalla teorioiden ja asiantuntijahaastattelujen sekä benchmarkingin keinoin vastuullisuuteen vaikuttavia tekijöitä tuotekehitysprosessin osalta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja puhelinhaastatteluja kohdistuen toimeksiantajan asiakaspintaan ja mallistolle rakentuvan arvoketjun yhteistyökumppaneihin. Benschmarkingia käytettiin nykymarkkinoiden ymmärtämisen välineenä. Tämä selvitystyö toimi tiedonhankinnan välineenä, mihin nojaten tutkijan oma ammatillinen kokemustausta ja tulkinta perustui.
Tutkimuksessa analysoitiin suunnitteluprosessin vastuullisuuden kulmakiviä ja niitä myös sovellettiin suunnittelijan työvälineenä. Tutkimustulokset osoittivat, että suunnittelija on avainasemassa vastuullisuuden huomioimisessa. Kuluttajien että yritysten tahtotila kohti vastuullisempaa maailmaa on vahva, mutta talouspaineet ja tiedonsaannin haasteet toivat ylitsepääsemättömiäkin haasteita ja johtivat kompromisseihin arvoketjun eri vaiheissa. Tutkimuksen tuloksissa erittäin tärkeänä nähtiin asiakkaan rajapinnassa toimiminen, vaatteen elinkaaren pidentämiseen tähtäävät valinnat sekä toimitusketjun hallinnan ja yhteistyön tietoinen vahvistaminen. Tutkimus tuki myös ajatusta, jossa tuotekeskeisyydestä on näkemyksen laajennuttava ihmis- ja ympäristökeskeisyyteen.
Tutkimus oli työelämälähtöinen kehittävä muotoilututkimus. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta, jonka avulla suunnitteluprosessia pyrittiin ymmärtämään ja tulkitsemaan kokonaisvaltaisesti. Tutkimuksen viitekehys luotiin kartoittamalla teorioiden ja asiantuntijahaastattelujen sekä benchmarkingin keinoin vastuullisuuteen vaikuttavia tekijöitä tuotekehitysprosessin osalta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja puhelinhaastatteluja kohdistuen toimeksiantajan asiakaspintaan ja mallistolle rakentuvan arvoketjun yhteistyökumppaneihin. Benschmarkingia käytettiin nykymarkkinoiden ymmärtämisen välineenä. Tämä selvitystyö toimi tiedonhankinnan välineenä, mihin nojaten tutkijan oma ammatillinen kokemustausta ja tulkinta perustui.
Tutkimuksessa analysoitiin suunnitteluprosessin vastuullisuuden kulmakiviä ja niitä myös sovellettiin suunnittelijan työvälineenä. Tutkimustulokset osoittivat, että suunnittelija on avainasemassa vastuullisuuden huomioimisessa. Kuluttajien että yritysten tahtotila kohti vastuullisempaa maailmaa on vahva, mutta talouspaineet ja tiedonsaannin haasteet toivat ylitsepääsemättömiäkin haasteita ja johtivat kompromisseihin arvoketjun eri vaiheissa. Tutkimuksen tuloksissa erittäin tärkeänä nähtiin asiakkaan rajapinnassa toimiminen, vaatteen elinkaaren pidentämiseen tähtäävät valinnat sekä toimitusketjun hallinnan ja yhteistyön tietoinen vahvistaminen. Tutkimus tuki myös ajatusta, jossa tuotekeskeisyydestä on näkemyksen laajennuttava ihmis- ja ympäristökeskeisyyteen.