Vaatteita vuokraamalla kohti kiertotaloutta : case: KATRI NISKANEN
Saarinen, Jenni (2024)
Saarinen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715965
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien kiinnostusta vaatteiden vuokraamiseen, luoda toimeksiantajalle uusi vuokrauskonsepti ja testata konseptia pilotoinnin muodossa. Lisäksi kehittämistyön tavoitteena oli vaatteiden vuokraukseen liittyen luoda kehittämisehdotuksia, joita toimeksiantaja voi tulevaisuudessa testata ja hyödyntää yrityksen kiertotalouden edistämisessä. Kehittämistyön toimeksiantaja oli Design by katri/n oy (tunnetaan nimellä KATRI NISKANEN).
Tämä kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti sykliajatuksella, yhden syklin verran. Tässä kehittämistyössä käytettiin monimenetelmällistä tutkimusotetta, minkä lisäksi uutta konseptia testattiin pilotoimalla. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin aivoriihtä, sähköistä kyselyä ja benchmarking-menetelmää. Teoreettinen viitekehys muodostettiin kiertotalouden ja kiertotalouden liiketoimintamallien ympärille, joiden toteutumisessa kuluttajalla on merkittävä rooli.
Aivoriihi osoitti, että toimeksiantajalla on hyvät valmiudet vuokrata mallistonsa tuotteita, vaikka haasteitakin nähtiin. Benchmarking tarjosi hyvän aineiston jo vaatevuokrausta harjoittavien yritysten toiminnasta ja toimintatavoista. Sähköisen kyselyn tulos osoitti, että kuluttajat ovat erittäin kiinnostuneita vuokraamaan toimeksiantajan vaatteita. Kehittämistyön myötä luotiin KATRI NISKANEN Rental -palvelu, jota pilotoitiin toimeksiantajan myymälässä. Kuluttajat ottivat palvelun hyvin vastaan. Sekä sähköisen kyselyn tulokset että pilotoinnin aikana saadut palautteet tarjosivat paljon arvokasta tietoa tämän kehittämistyön ja vuokrauspalvelun kehittämisen tarpeisiin.
Kehittämistyössä suositellaan toimeksiantajaa jatkamaan ja kehittämään vuokrauspalvelukonseptia. Tärkeimpänä kehitysaskeleena olisi saada vuokrausvalikoima esille toimeksiantajan kotisivuille tai mielellään laajentaa palvelu verkkokauppaan, jolloin palvelu tavoittaisi laajemman asiakaskunnan. Toimeksiantajaa kannustetaan tuomaan palvelua ja sen hyötyjä enemmän esille viestinnässään ja markkinoinnissaan, jotta kuluttajien tietoisuus tuote palveluna -mallista ja kiertotaloudesta kasvaisi.
Tämä kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti sykliajatuksella, yhden syklin verran. Tässä kehittämistyössä käytettiin monimenetelmällistä tutkimusotetta, minkä lisäksi uutta konseptia testattiin pilotoimalla. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin aivoriihtä, sähköistä kyselyä ja benchmarking-menetelmää. Teoreettinen viitekehys muodostettiin kiertotalouden ja kiertotalouden liiketoimintamallien ympärille, joiden toteutumisessa kuluttajalla on merkittävä rooli.
Aivoriihi osoitti, että toimeksiantajalla on hyvät valmiudet vuokrata mallistonsa tuotteita, vaikka haasteitakin nähtiin. Benchmarking tarjosi hyvän aineiston jo vaatevuokrausta harjoittavien yritysten toiminnasta ja toimintatavoista. Sähköisen kyselyn tulos osoitti, että kuluttajat ovat erittäin kiinnostuneita vuokraamaan toimeksiantajan vaatteita. Kehittämistyön myötä luotiin KATRI NISKANEN Rental -palvelu, jota pilotoitiin toimeksiantajan myymälässä. Kuluttajat ottivat palvelun hyvin vastaan. Sekä sähköisen kyselyn tulokset että pilotoinnin aikana saadut palautteet tarjosivat paljon arvokasta tietoa tämän kehittämistyön ja vuokrauspalvelun kehittämisen tarpeisiin.
Kehittämistyössä suositellaan toimeksiantajaa jatkamaan ja kehittämään vuokrauspalvelukonseptia. Tärkeimpänä kehitysaskeleena olisi saada vuokrausvalikoima esille toimeksiantajan kotisivuille tai mielellään laajentaa palvelu verkkokauppaan, jolloin palvelu tavoittaisi laajemman asiakaskunnan. Toimeksiantajaa kannustetaan tuomaan palvelua ja sen hyötyjä enemmän esille viestinnässään ja markkinoinnissaan, jotta kuluttajien tietoisuus tuote palveluna -mallista ja kiertotaloudesta kasvaisi.