Palvelumyyntiprosessin suoraviivaistaminen
Mäkelä, Joni (2024)
Mäkelä, Joni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615859
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö toteutettiin Endress+Hauser Oy:lle. Työn aiheena oli hyödyntää Lean-ajattelua palveluliiketoiminnan kehittämisessä. Työssä keskityttiin kuvaamaan koettu ongelma nykyisellään ja yhdistämään Lean-näkökulma ratkaisun löytämiseen. Työn tavoite pohjautuu palvelumyynnin kasvattamiseen ja parantuneeseen asiakastyytyväisyyteen.
Insinöörityössä kartoitettiin nykytilannetta haastattelemalla myyntihenkilöstöä. Haastatteluilla pyrittiin löytämään yhteneväisyyksiä koettujen haasteiden osalta. Teoria perustuu kirjallisuuteen sekä niiden pohjalta tehtyihin havaintoihin.
Työn tuloksena todettiin, että uudelle prosessille on olemassa selkeä tarve. Myös itse ongelma todettiin osittain epäselväksi. Lopputulos on ehdotus prosessimuutoksesta, jonka toimivuutta tulee seurata ja kehittää aktiivisesti. Samanaikaisesti tulee keskittyä tiedottamiseen sekä yhtenäisen toimintamallin ylläpitoon.
Insinöörityössä kartoitettiin nykytilannetta haastattelemalla myyntihenkilöstöä. Haastatteluilla pyrittiin löytämään yhteneväisyyksiä koettujen haasteiden osalta. Teoria perustuu kirjallisuuteen sekä niiden pohjalta tehtyihin havaintoihin.
Työn tuloksena todettiin, että uudelle prosessille on olemassa selkeä tarve. Myös itse ongelma todettiin osittain epäselväksi. Lopputulos on ehdotus prosessimuutoksesta, jonka toimivuutta tulee seurata ja kehittää aktiivisesti. Samanaikaisesti tulee keskittyä tiedottamiseen sekä yhtenäisen toimintamallin ylläpitoon.