Kyselyn laatiminen yrityksen verkkokauppa-asiakkaiden ostajapersoonien määrittämiseksi Saksan markkinoilla
Pullinen, Tuomo (2024)
Pullinen, Tuomo
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716042
Tiivistelmä
Ostajapersoonien määritys ja oikeiden segmenttien löytäminen, joista löytyy brändin tuotteista kiinnostuneita asiakkaita, on olennainen osa vaatetusalan yrityksille. Nämä käsitteet ohjaavat yrityksiä monissa strategisissa ja luovissa päätöksissä sekä auttavat yhdistämään kaupalliset tavoitteet ja arvot, asiakkaiden halujen ja tarpeiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajayrityksen verkkokaupan kuluttaja-asiakkaille suunnattu kyselylomake, jonka avulla voidaan määrittää ostajapersoonille profiilit Saksan markkina-alueella. Tutkimuksen lähtökohtana oli oletus, että pohjana käytettävää tietoa mm. brändistä ja segmentoinnista voitaisiin käyttää myös kyselyn laatimiseen vastaavanlaisten yritysten ostajapersoonien määrittelyyn.
Työn toimeksiantaja oli suomalainen sisustus- ja vaatetusalan yritys, jonka päätuotteina ovat käsin paperista, sisalista, villasta ja muovista valmistetut sisustus- ja asustekorit. Yritys myy ja markkinoi tuotteitaan verkkokaupan kautta Suomen lisäksi kansainvälisesti. Yritys uskoo Saksan markkina-alueella olevan merkittävää kasvupotentiaalia ja siksi ensimmäinen asiakastutkimus tullaan kohdistamaan Saksan markkinaan.
Opinnäytetyö on teoreettinen tutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa sen muodoista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta sen narratiivisessa eli suppeassa muodossa. Ensisijaisena tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin tutustumista brändistä, markkinoinnista, segmentoinnista sekä ostajapersoonan määrittelystä kuten myös kyselyn laatimisesta olevaan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena on työssä liitteenä oleva kyselylomake, jonka avulla toimeksiantaja voi suorittaa kyselyn ja käyttää kyselyn tuloksia hyödyksi määrittäessään brändinsä ostajapersoonia Saksan markkinalla. Kyselylomakkeen pohjana on tutkimuksellinen teoriaosuus ja itse kyselyn avulla on tarkoitus pyrkiä löytämään asiakasryhmiä yhdistäviä ominaisuuksia, joiden pohjalta voidaan muodostaa eri asiakassegmenttejä. Nämä mahdollistavat markkinoinnin paremman kohdistamisen.
Työn toimeksiantaja oli suomalainen sisustus- ja vaatetusalan yritys, jonka päätuotteina ovat käsin paperista, sisalista, villasta ja muovista valmistetut sisustus- ja asustekorit. Yritys myy ja markkinoi tuotteitaan verkkokaupan kautta Suomen lisäksi kansainvälisesti. Yritys uskoo Saksan markkina-alueella olevan merkittävää kasvupotentiaalia ja siksi ensimmäinen asiakastutkimus tullaan kohdistamaan Saksan markkinaan.
Opinnäytetyö on teoreettinen tutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa sen muodoista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta sen narratiivisessa eli suppeassa muodossa. Ensisijaisena tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin tutustumista brändistä, markkinoinnista, segmentoinnista sekä ostajapersoonan määrittelystä kuten myös kyselyn laatimisesta olevaan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena on työssä liitteenä oleva kyselylomake, jonka avulla toimeksiantaja voi suorittaa kyselyn ja käyttää kyselyn tuloksia hyödyksi määrittäessään brändinsä ostajapersoonia Saksan markkinalla. Kyselylomakkeen pohjana on tutkimuksellinen teoriaosuus ja itse kyselyn avulla on tarkoitus pyrkiä löytämään asiakasryhmiä yhdistäviä ominaisuuksia, joiden pohjalta voidaan muodostaa eri asiakassegmenttejä. Nämä mahdollistavat markkinoinnin paremman kohdistamisen.