Brändikuvan rakentaminen markkinoinnin perustana Original Sokos Hotel Vaakuna Rovaniemessä
Laakkonen, Sami (2024)
Laakkonen, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515692
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli brändikuvan kehittäminen markkinoinnin perustana ja sen toimeksiantajana oli Original Sokos Hotels Vaakuna Rovaniemi. Opinnäytetyön tehtävänä oli kartoittaa kansainvälisen asiakaskunnan hotellinvalintaan vaikuttavia tekijöitä sekä brändin vaikutuksia matkailijoiden hotellinvalintaan. Työn tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle brändäyksen näkökulmasta ehdotuksia ulkomaalaisille matkailijoille suunnattuun markkinointiin.
Työn tietoperusta koostuu kansainvälisistä julkaisuista ja kotimaisesta menetelmäkirjallisuudesta. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä ja toteutuksessa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysin tekniikkaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ja haastatteluilla ulkomaalaisilta matkailijoilta.
Työstä saadut tulokset osoittavat, että tulevaisuudessa toisten matkailijoiden mielipiteet todennäköisesti vaikuttavat entistä enemmän matkailijoiden hotellin valintaan. Lisäksi tulokset osoittavat, että toimeksiantajan kannattaa kehittää markkinointiaan brändin osalta sosiaalisen median eri kanavissa. Tärkeimmäksi johtopäätökseksi työssä nousi ulkomaalaisten matkailijoiden merkittävä sosiaalisen median käyttö hotellia varatessa, mikä saa tukea myös kansainvälisestä kirjallisuudesta. Työn tuotoksina ovat ehdotukset lisätä ja kohdentaa markkinointia brändin näkökulmasta ulkomaalaisille matkailijoille sekä keskittyä enemmän C2C-markkinointiin liittyviin tekijöihin. Nämä tuotokset ovat toimeksiantajan hyödynnettävissä myös talvisesongin ulkopuolella.
Työn tietoperusta koostuu kansainvälisistä julkaisuista ja kotimaisesta menetelmäkirjallisuudesta. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä ja toteutuksessa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysin tekniikkaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ja haastatteluilla ulkomaalaisilta matkailijoilta.
Työstä saadut tulokset osoittavat, että tulevaisuudessa toisten matkailijoiden mielipiteet todennäköisesti vaikuttavat entistä enemmän matkailijoiden hotellin valintaan. Lisäksi tulokset osoittavat, että toimeksiantajan kannattaa kehittää markkinointiaan brändin osalta sosiaalisen median eri kanavissa. Tärkeimmäksi johtopäätökseksi työssä nousi ulkomaalaisten matkailijoiden merkittävä sosiaalisen median käyttö hotellia varatessa, mikä saa tukea myös kansainvälisestä kirjallisuudesta. Työn tuotoksina ovat ehdotukset lisätä ja kohdentaa markkinointia brändin näkökulmasta ulkomaalaisille matkailijoille sekä keskittyä enemmän C2C-markkinointiin liittyviin tekijöihin. Nämä tuotokset ovat toimeksiantajan hyödynnettävissä myös talvisesongin ulkopuolella.