Työajanseurannan siirtyminen digitaaliseen muotoon: yrityksen siirtymä taulukoista Netvisoriin
Rantapere, Saara Maria (2024)
Rantapere, Saara Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715922
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli seurata ja kuvailla toimeksiantoyrityksen siirtymäprosessia digitaalisen työajanseurannan pariin, ja kerätä tutkimustietoa sen onnistumisesta ja mahdollisista kehitystoimista sekä johtaa tuloksista jatkokehityssuunnitelmia. Manuaalisen työn vähentäminen sekä päällekkäisten työtehtävien kitkeminen ovat myös oleellinen syy tälle opinnäytetyölle.
Lähestymistapana tälle toiminnallisen opinnäytetyön tutkimusosalle olivat sekä sisäpiirihaastattelu että kyselylomake, joiden avulla saatiin aikaan yritystä hyödyttävää dataa, jolla lähteä kehittämään sisäistä toimintaa. Avainkysymyksinä toimivat työajanseurantaan hankitulle tuotteelle asetetut ennakko-odotukset, käytettävyys sekä tyytyväisyys sitä kohtaan. Haastattelu suoritettiin yrityksen hallinnollisten työntekijöiden kesken, ja kysely toimitettiin mobiilisovellusta käyttäville työntekijöille.
Toimeksianto oli ajankohtainen, sillä siirtyminen uuteen järjestelmään on tuore, ja käyttäjäkokemuksia ei ole yhteisesti kerätty. Seuraavan projektin kannalta yritykselle on tärkeää, että käytettävyys on oikeanlainen, sillä henkilöstömäärä tulee lisääntymään sen aikana. Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin aikaan yrityksen sisäisesti selkeä toimintasuunnitelma, mihin keskitytään ja millä tavoin toimintoja parannetaan. Samalla sisäinen kommunikaatio saatiin auki hyvin yrityksen sisällä, ja tutkimustuloksien yllättävä negatiivisuus uutta systeemiä kohtaan nosti ideoita esiin saman tien.
Lähestymistapana tälle toiminnallisen opinnäytetyön tutkimusosalle olivat sekä sisäpiirihaastattelu että kyselylomake, joiden avulla saatiin aikaan yritystä hyödyttävää dataa, jolla lähteä kehittämään sisäistä toimintaa. Avainkysymyksinä toimivat työajanseurantaan hankitulle tuotteelle asetetut ennakko-odotukset, käytettävyys sekä tyytyväisyys sitä kohtaan. Haastattelu suoritettiin yrityksen hallinnollisten työntekijöiden kesken, ja kysely toimitettiin mobiilisovellusta käyttäville työntekijöille.
Toimeksianto oli ajankohtainen, sillä siirtyminen uuteen järjestelmään on tuore, ja käyttäjäkokemuksia ei ole yhteisesti kerätty. Seuraavan projektin kannalta yritykselle on tärkeää, että käytettävyys on oikeanlainen, sillä henkilöstömäärä tulee lisääntymään sen aikana. Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin aikaan yrityksen sisäisesti selkeä toimintasuunnitelma, mihin keskitytään ja millä tavoin toimintoja parannetaan. Samalla sisäinen kommunikaatio saatiin auki hyvin yrityksen sisällä, ja tutkimustuloksien yllättävä negatiivisuus uutta systeemiä kohtaan nosti ideoita esiin saman tien.