Tehokas viestintä teknologiayrityksen myyntiverkostossa
Alajoki, Topias (2024)
Alajoki, Topias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716295
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona kansainvälisillä putkentyöstökonemarkkinoilla toimivalle T-Drill Oy:lle. Työssä keskityttiin selvittämään kehityskohteita toimeksiantajayrityksen sisäisessä sekä ulkoisessa toiminnassa, mutta työn painopiste liittyy vahvasti toimeksiantajan ulkoiseen toimintaan. Työhön liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli löytää perusteltuja ratkaisuja toimeksiantajan toimintaa varten.
Tutkimuksen teoria koostuu kolmesta pääalueesta. Ensimmäinen osio käsittelee viestintää ja sen eri osa-alueita. Toinen osio käsittelee verkoston hallintaa. Kolmas osio keskittyy asiakastyytyväisyyteen. Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiinkyselytutkimuksena, pääasiassa kvantitatiivisena, mutta sisältäen myös kvalitatiivisia ominaisuuksia.
Tutkimus suoritettiin pääasiassa kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon sisältyi myös kvalitatiivisia elementtejä, ja sen päätavoitteena oli selvittää, miten viestintää teknologiayrityksen ja sen jälleenmyyjäverkoston välillä voidaan kehittää.
Työn loppuosassa esitettiin tutkimustulosten pohjalta kehitetyt johtopäätökset ja pohdinnat, sekä ehdotettiin käytännönläheisiä kehitysideoita toimeksiantajan viestintästrategian tehostamiseksi.
Tutkimuksen teoria koostuu kolmesta pääalueesta. Ensimmäinen osio käsittelee viestintää ja sen eri osa-alueita. Toinen osio käsittelee verkoston hallintaa. Kolmas osio keskittyy asiakastyytyväisyyteen. Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiinkyselytutkimuksena, pääasiassa kvantitatiivisena, mutta sisältäen myös kvalitatiivisia ominaisuuksia.
Tutkimus suoritettiin pääasiassa kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon sisältyi myös kvalitatiivisia elementtejä, ja sen päätavoitteena oli selvittää, miten viestintää teknologiayrityksen ja sen jälleenmyyjäverkoston välillä voidaan kehittää.
Työn loppuosassa esitettiin tutkimustulosten pohjalta kehitetyt johtopäätökset ja pohdinnat, sekä ehdotettiin käytännönläheisiä kehitysideoita toimeksiantajan viestintästrategian tehostamiseksi.