Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma pienyritykselle
Markelin, Daniela (2024)
Markelin, Daniela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716602
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajayrityksenä toimii Edla Studio. Työn tavoitteena on luoda toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka tukee yrityksen tavoitteita saada lisää tunnettuutta ja seuraajia. Toimeksianto käynnistettiin keväällä 2024, jotta toimeksiantajayritys voisi hyödyntää työssä syntyvää suunnitelmaa saman vuoden aikana. Markkinointisuunnitelma rajataan koskemaan sosiaalista mediaa ja se keskittyy toimeksiantajan käyttämiin sosiaalisen median kanaviin. Työtä ohjaa toimeksiantajan määrittämät tavoitteet ja toiveet. Työ koostuu johdannon ja pohdinnan lisäksi kolmesta teorialuvusta ja toiminnallisesta tuotoksesta. Opinnäytetyön tuotosta hyödynnetään Edla Studion sosiaalisen median markkinoinnin toteutuksessa.
Ensimmäinen teorialuku käsittelee sosiaalisen median markkinointia. Pääluvussa käydään lyhyesti läpi, mitä sosiaalisen median markkinointi on. Alaluvuissa syvennytään sosiaalisen median haasteisiin ja mahdollisuuksiin, kanaviin, sisältömarkkinointiin, maksettuun ja orgaaniseen mainontaan, vaikuttajamarkkinointiin sekä vastuullisuuteen. Toisessa teorialuvussa käsitellään sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luomista SOSTAC-mallin avulla. SOSTAC-mallissa käydään läpi kaikki siihen kuuluvat osa-alueet, eli lähtötilanneanalyysi, tavoitteet, strategiat, taktiikat, toimenpiteet sekä mittarit ja seuranta. Kolmannessa teorialuvussa käydään läpi työssä käytettävät tutkimusmenetelmät, eli teemahaastattelu ja Benchmarking-analyysi. Teorialukujen pohjalta siirrytään toiminnalliseen tuotokseen.
Toiminnallisessa osuudessa hyödynnetään teoriaosuudessa käsiteltyä SOSTAC-mallia Edla Studion sosiaalisen median markkinointisuunnitelman teossa. Osuudessa käsitellään yrityksen lähtötilannetta, suunnitelmalle asetettuja tavoitteita, strategiaa, taktiikoita, tarvittavia toimenpiteitä sekä mittaamisen ja seurannan keinoja. Lähtötilannetta käsitellään SWOT- ja Benchmarking-analyysien avulla. Tavoitteet määritellään SMART-mallin avulla. Strategian teossa määritellään yrityksen kohderyhmä, muodostetaan asiakaspersoona ja määritellään kanavavalinnat ja viestinnän tyyli. Taktiikoihin hyödynnetään MRACE-mallia. Toimenpiteissä tuotetaan ja käsitellään sosiaalisen median markkinoinnin vuosikelloa, julkaisukalenteria, sisältöesimerkkejä ja vaikuttajien hyödyntämistä. Viimeisenä käydään läpi mittaamiseen ja seurantaan käytettävät keinot. Tuotos lisätään kokonaisuudessaan liitteisiin.
Opinnäytetyön viimeisessä pääluvussa pohditaan opinnäytetyön hyödynnettävyyttä ja tavoitteiden saavuttamista, jatkokehitysehdotuksia sekä opinnäytetyöprosessin ja kirjoittajan oman oppimisen arviointia. Työssä ei analysoida tuotoksen onnistumista käytännön työssä, koska tulosten saaminen ja onnistumisen mittaaminen on mahdollista vasta vuoden 2024 lopussa.
Ensimmäinen teorialuku käsittelee sosiaalisen median markkinointia. Pääluvussa käydään lyhyesti läpi, mitä sosiaalisen median markkinointi on. Alaluvuissa syvennytään sosiaalisen median haasteisiin ja mahdollisuuksiin, kanaviin, sisältömarkkinointiin, maksettuun ja orgaaniseen mainontaan, vaikuttajamarkkinointiin sekä vastuullisuuteen. Toisessa teorialuvussa käsitellään sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luomista SOSTAC-mallin avulla. SOSTAC-mallissa käydään läpi kaikki siihen kuuluvat osa-alueet, eli lähtötilanneanalyysi, tavoitteet, strategiat, taktiikat, toimenpiteet sekä mittarit ja seuranta. Kolmannessa teorialuvussa käydään läpi työssä käytettävät tutkimusmenetelmät, eli teemahaastattelu ja Benchmarking-analyysi. Teorialukujen pohjalta siirrytään toiminnalliseen tuotokseen.
Toiminnallisessa osuudessa hyödynnetään teoriaosuudessa käsiteltyä SOSTAC-mallia Edla Studion sosiaalisen median markkinointisuunnitelman teossa. Osuudessa käsitellään yrityksen lähtötilannetta, suunnitelmalle asetettuja tavoitteita, strategiaa, taktiikoita, tarvittavia toimenpiteitä sekä mittaamisen ja seurannan keinoja. Lähtötilannetta käsitellään SWOT- ja Benchmarking-analyysien avulla. Tavoitteet määritellään SMART-mallin avulla. Strategian teossa määritellään yrityksen kohderyhmä, muodostetaan asiakaspersoona ja määritellään kanavavalinnat ja viestinnän tyyli. Taktiikoihin hyödynnetään MRACE-mallia. Toimenpiteissä tuotetaan ja käsitellään sosiaalisen median markkinoinnin vuosikelloa, julkaisukalenteria, sisältöesimerkkejä ja vaikuttajien hyödyntämistä. Viimeisenä käydään läpi mittaamiseen ja seurantaan käytettävät keinot. Tuotos lisätään kokonaisuudessaan liitteisiin.
Opinnäytetyön viimeisessä pääluvussa pohditaan opinnäytetyön hyödynnettävyyttä ja tavoitteiden saavuttamista, jatkokehitysehdotuksia sekä opinnäytetyöprosessin ja kirjoittajan oman oppimisen arviointia. Työssä ei analysoida tuotoksen onnistumista käytännön työssä, koska tulosten saaminen ja onnistumisen mittaaminen on mahdollista vasta vuoden 2024 lopussa.