Harjoittelijasta osaajaksi : esitystekniikan harjoittelijan polku Helsingin kaupungin tapahtumayksikössä
Tuominen, Jarkko (2024)
Tuominen, Jarkko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716390
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee esitystekniikan harjoittelijan polkua Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan tapahtumayksikön tapahtumatila Tiivistämöllä. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, edistääkö tapahtumayksikön esitystekniikan harjoittelijoiden polku -malli esitysteknisellä alalla tarvittavaa osaamista? Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä tapahtumayksikön kanssa. Opinnäytteen tarkoituksena on osoittaa esitysteknisellä alalla toimiville organisaatioille, kuinka ohjaamalla harjoittelijoita oikealla tavalla päästään hyviin ja laadukkaisiin oppimistuloksiin. Tässä opinnäytteessä ei ole tutkittu harjoittelijoiden teknistä osaamista, vaan keskityin kokonaan työelämätaitojen osaamiseen.
Opinnäytetyöni on empiirinen tutkimus aiheesta. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusta. Määrällinen tutkimus on tehty lähettämällä entisille harjoittelijoille vapaaehtoinen ja anonyymi kysely. Laadullinen tutkimus on tehty haastattelemalla entisiä harjoittelijoita, tutkimalla taustakirjallisuutta ja julkaisuja sekä Tiivistämön toiminnasta saatua asiakaspalautetta ja tukeutumalla kirjoittajan omiin empiirisiin kokemuksiin. Kysely sekä haastattelut analysoitiin ja niiden tuloksia verrattiin teoriapohjaan.
Tämän opinnäytteen keskeinen tulos on se, että tapahtumayksikön esitystekniikan harjoittelijan polku –malli toimii. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että harjoittelijat saavat hyvät eväät työelämään harjoittelujaksolta Tiivistämöllä. Tapahtuma-ala kärsii edelleen koronapandemian jälkeisestä työvoimapulasta ja osaavia tekijöitä tarvitaan. Alan oppilaitokset eivät välttämättä pysty vastaamaan tarpeeseen ja siksi on tärkeää että myös työnantajat kouluttavat osaajia alalle. Tapahtumayksikön esitystekniikan harjoittelijoiden polku -malli on kopioitavissa muihin esitystekniikka-alan organisaatioihin ja sitä kautta on mahdollista saada alalle lisää osaavaa työvoimaa.
Opinnäytetyöni on empiirinen tutkimus aiheesta. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusta. Määrällinen tutkimus on tehty lähettämällä entisille harjoittelijoille vapaaehtoinen ja anonyymi kysely. Laadullinen tutkimus on tehty haastattelemalla entisiä harjoittelijoita, tutkimalla taustakirjallisuutta ja julkaisuja sekä Tiivistämön toiminnasta saatua asiakaspalautetta ja tukeutumalla kirjoittajan omiin empiirisiin kokemuksiin. Kysely sekä haastattelut analysoitiin ja niiden tuloksia verrattiin teoriapohjaan.
Tämän opinnäytteen keskeinen tulos on se, että tapahtumayksikön esitystekniikan harjoittelijan polku –malli toimii. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että harjoittelijat saavat hyvät eväät työelämään harjoittelujaksolta Tiivistämöllä. Tapahtuma-ala kärsii edelleen koronapandemian jälkeisestä työvoimapulasta ja osaavia tekijöitä tarvitaan. Alan oppilaitokset eivät välttämättä pysty vastaamaan tarpeeseen ja siksi on tärkeää että myös työnantajat kouluttavat osaajia alalle. Tapahtumayksikön esitystekniikan harjoittelijoiden polku -malli on kopioitavissa muihin esitystekniikka-alan organisaatioihin ja sitä kautta on mahdollista saada alalle lisää osaavaa työvoimaa.