TikTokin vaikutus suomalaisiin korkeakouluopiskelijoihin kohdistuvassa rekrytointimarkkinoinnissa
Mela, Tuure (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millainen vaikutus suuren suosion etenkin nuorten keskuudessa saavuttaneella TikTokilla on suomalaisiin korkeakouluopiskelijoihin kohdistuvassa rekrytointimainonnassa. Samalla haluttiin selvittää esimerkiksi, miten rekrytointimainonta TikTokissa vaikuttaa yritysten työnantajamielikuvaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu tutkimuksen kahden pääluvun rekrytointimarkkinoinnin ja TikTokin ympärille. Rekrytointiin kuuluvat aiheet joihin opinnäytetyössä syvennytään tarkemmin ovat rekrytointimarkkinointi, Z-sukupolven tavoittaminen ja työnantajamielikuvan tärkeys rekrytoinnissa. TikTokkiin kuuluvat aiheet käsittelevät puolestaan koronapandemian vaikutusta TikTokkiin, TikTokin käyttäjäkuntaa ja millainen TikTok on markkinointikanavana. Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä ovat teoriassa usein esiintyneet työnantajamielikuva, Z-sukupolvi sekä rekrytointimarkkinointi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruussa hyödynnettiin kyselylomaketta. Tutkimustuloksien avulla saatiin selville, että TikTok on vaikuttanut rekrytointimarkkinointiin, joka kohdistuu suomalaisiin korkeakouluopiskelijoihin. Vaikutus näkyy muun muassa siinä, millaista nuoriin kohdistuva rekrytointimainonta on tänä päivänä ja millaisilla elementeillä rekrytointimainonnassa pyritään saamaan katsojan huomio.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu tutkimuksen kahden pääluvun rekrytointimarkkinoinnin ja TikTokin ympärille. Rekrytointiin kuuluvat aiheet joihin opinnäytetyössä syvennytään tarkemmin ovat rekrytointimarkkinointi, Z-sukupolven tavoittaminen ja työnantajamielikuvan tärkeys rekrytoinnissa. TikTokkiin kuuluvat aiheet käsittelevät puolestaan koronapandemian vaikutusta TikTokkiin, TikTokin käyttäjäkuntaa ja millainen TikTok on markkinointikanavana. Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä ovat teoriassa usein esiintyneet työnantajamielikuva, Z-sukupolvi sekä rekrytointimarkkinointi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruussa hyödynnettiin kyselylomaketta. Tutkimustuloksien avulla saatiin selville, että TikTok on vaikuttanut rekrytointimarkkinointiin, joka kohdistuu suomalaisiin korkeakouluopiskelijoihin. Vaikutus näkyy muun muassa siinä, millaista nuoriin kohdistuva rekrytointimainonta on tänä päivänä ja millaisilla elementeillä rekrytointimainonnassa pyritään saamaan katsojan huomio.