Miten sairaanhoitajakoulutus valmistaa tehohoitotyöhön
Chkiperova, Tarja (2024)
Chkiperova, Tarja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716557
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaiset valmiudet sairaanhoitajakoulutus antaa tehohoitotyöhön hoitotyön opettajien ja hiljattain valmistuneiden sairaanhoitajien näkökulmista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajakoulutuksesta, sen antamista valmiuksista tehohoitotyöhön ja tuoda esille tehohoitotyössä vaadittavaa laajaa osaamista hoitotyön opettajien ja hiljattain valmistuneiden sairaanhoitajien näkökulmista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi sairaanhoitajakoulusta, tehohoitokoulutusta ja hoitotyön opettajien koulusta. Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi myös tehohoitoa ja tehohoitotyötä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Opinnäytetyön tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena huomattiin, että sairaanhoitajakoulutuksen aikaisten tehohoitotyön opintojen laajuus on suoraan yhteydessä sekä hoitotyön opettajien että hiljattain valmistuneiden sairaanhoitajien kokemuksiin koulutuksen antamista valmiuksista tehohoitotyöhön. Laajat tehohoitotyön opinnot antavat hyvät valmiudet toimia tehohoitotyössä. Lisäksi saatiin tietoa, miten sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista tehohoitotyössä voitaisiin syventää. Opiskelijoiden osaamista voitaisiin syventää järjestämällä erilaisia koulutuspäiviä, lisäämällä simulaatioita, käytännön harjoittelua ja esimerkkejä sekä tehohoitotyön opintojen määrää sairaanhoitajakoulutuksessa. The purpose of the bachelor’s thesis was to find out what kind of skills nursing training gives to intensive nursing from the viewpoints of nursing teachers and recently graduated nurses. The aim of the bachelor’s thesis was to produce information about nursing education, how it prepares the student for intensive nursing and to bring out the extensive knowledge required in intensive care work from the perspectives of nursing teachers and recently graduated nurses.
The theoretical framework of the bachelor’s thesis covered nursing education, intensive nursing training and the education of a nursing education teacher. The theoretical framework also covered intensive treatment and intensive nursing. A qualitative approach was used in the bachelor’s thesis. The research material for the bachelor’s thesis was collected using electronic questionnaires. The collected material was analyzed using inductive content analysis.
The results show that the extent of intensive nursing studies during nursing education is directly linked to the experiences of both nursing teachers and recently graduated nurses, in relation to the skills and abilities provided by the training to intensive care work. Extensive intensive care studies provide good readiness to work in intensive nursing. In addition, information was obtained on how to deepen the competence of nursing students in intensive nursing. Students' competence could be deepened by organizing different training days, adding simulations, clinical training, and examples, as well as the number of intensive nursing studies in nursing education.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi sairaanhoitajakoulusta, tehohoitokoulutusta ja hoitotyön opettajien koulusta. Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi myös tehohoitoa ja tehohoitotyötä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Opinnäytetyön tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena huomattiin, että sairaanhoitajakoulutuksen aikaisten tehohoitotyön opintojen laajuus on suoraan yhteydessä sekä hoitotyön opettajien että hiljattain valmistuneiden sairaanhoitajien kokemuksiin koulutuksen antamista valmiuksista tehohoitotyöhön. Laajat tehohoitotyön opinnot antavat hyvät valmiudet toimia tehohoitotyössä. Lisäksi saatiin tietoa, miten sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista tehohoitotyössä voitaisiin syventää. Opiskelijoiden osaamista voitaisiin syventää järjestämällä erilaisia koulutuspäiviä, lisäämällä simulaatioita, käytännön harjoittelua ja esimerkkejä sekä tehohoitotyön opintojen määrää sairaanhoitajakoulutuksessa.
The theoretical framework of the bachelor’s thesis covered nursing education, intensive nursing training and the education of a nursing education teacher. The theoretical framework also covered intensive treatment and intensive nursing. A qualitative approach was used in the bachelor’s thesis. The research material for the bachelor’s thesis was collected using electronic questionnaires. The collected material was analyzed using inductive content analysis.
The results show that the extent of intensive nursing studies during nursing education is directly linked to the experiences of both nursing teachers and recently graduated nurses, in relation to the skills and abilities provided by the training to intensive care work. Extensive intensive care studies provide good readiness to work in intensive nursing. In addition, information was obtained on how to deepen the competence of nursing students in intensive nursing. Students' competence could be deepened by organizing different training days, adding simulations, clinical training, and examples, as well as the number of intensive nursing studies in nursing education.