Vegaanisen tuotteen brändäys : miten suunnitellaan visuaalinen ilme vegaaniselle ruokatuotteelle, kun tavoitteena on saavuttaa sekasyöjät?
Tuominen, Roosa (2024)
Tuominen, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716508
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, miten vegaaniselle ruokatuotteelle suunnitellaan visuaalinen ilme, joka herättää sekasyöjäkuluttajan kiinnostuksen tuotetta kohtaan. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa vegaanisiin ruokatuotteisiin ja niiden suunnitteluun liittyen, jotta visuaalisilla suunnittelijoilla olisi paremmat lähtökohdat suunnitella vegaanisia tuotteita niiden markkinoiden kasvaessa tulevien vuosien aikana.
Tietoperusta koostuu brändäykseen, vegaanisen ruoan taustalla oleviin teemoihin ja vegaanisten tuotteiden brändäykseen liittyvistä tutkimuksista, asiantuntijateksteistä ja muista internetlähteistä. Myös kuvalähteitä käytettiin tekstin tukena. Brändäyksessä keskityn brändin visuaalisen ilmeen osiin ja niiden merkitykseen yritykselle. Lisäksi pohjustan vegaanisen ruuan yhteiskunnallisia vaikutuksia käymällä lyhyesti läpi sen taustalla olevat teemat sekä tarkastelen niiden pohjalta vegaanisten tuotteiden visuaalisen ilmeen suunnittelua yleisesti.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidussa haastattelussa, jossa haastattelin kolmea visuaalisen suunnittelun ammattilaista, joilla on kokemusta vegaanisten tuotteiden visuaalisen ilmeen suunnittelusta. Tarkoituksena oli kerätä suunnittelijoilta kokemustietoa siitä, millainen vegaanisen tuotteen visuaalisen ilmeen pitäisi olla, kun halutaan positiivinen vastaanotto sekasyöjäkuluttajien keskuudessa. Aineiston analysoimisessa keskityin vertailemaan suunnittelijoiden näkemyksiä toisiinsa ja koostamaan niistä visuaalista ilmettä koskevia lainalaisuuksia, joita visuaaliset suunnittelijat voivat hyödyntää vegaanisten tuotteiden suunnittelussa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vegaanisten tuotteiden suunnitteluun pätevät hyvin pitkälti samat lainalaisuudet kuin tavallisten ruokatuotteiden visuaaliseen suunnitteluun. Tavallisista tuotteista poiketen vegaanisten tuotteiden visuaalisen ilmeen suunnittelussa tulisi kuitenkin erityisesti varmistaa, että tuotteesta tulee selkeästi ilmi, mikä se on ja miten sitä käytetään. Lisäksi vegaaniselle tuotteelle on positiivisen vastaanoton kannalta hyvä pidättäytyä vegaanisuuden korostamisesta ja sen sijaan keskittyä helposti lähestyttävän vaikutelman luomiseen.
Tietoperusta koostuu brändäykseen, vegaanisen ruoan taustalla oleviin teemoihin ja vegaanisten tuotteiden brändäykseen liittyvistä tutkimuksista, asiantuntijateksteistä ja muista internetlähteistä. Myös kuvalähteitä käytettiin tekstin tukena. Brändäyksessä keskityn brändin visuaalisen ilmeen osiin ja niiden merkitykseen yritykselle. Lisäksi pohjustan vegaanisen ruuan yhteiskunnallisia vaikutuksia käymällä lyhyesti läpi sen taustalla olevat teemat sekä tarkastelen niiden pohjalta vegaanisten tuotteiden visuaalisen ilmeen suunnittelua yleisesti.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidussa haastattelussa, jossa haastattelin kolmea visuaalisen suunnittelun ammattilaista, joilla on kokemusta vegaanisten tuotteiden visuaalisen ilmeen suunnittelusta. Tarkoituksena oli kerätä suunnittelijoilta kokemustietoa siitä, millainen vegaanisen tuotteen visuaalisen ilmeen pitäisi olla, kun halutaan positiivinen vastaanotto sekasyöjäkuluttajien keskuudessa. Aineiston analysoimisessa keskityin vertailemaan suunnittelijoiden näkemyksiä toisiinsa ja koostamaan niistä visuaalista ilmettä koskevia lainalaisuuksia, joita visuaaliset suunnittelijat voivat hyödyntää vegaanisten tuotteiden suunnittelussa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vegaanisten tuotteiden suunnitteluun pätevät hyvin pitkälti samat lainalaisuudet kuin tavallisten ruokatuotteiden visuaaliseen suunnitteluun. Tavallisista tuotteista poiketen vegaanisten tuotteiden visuaalisen ilmeen suunnittelussa tulisi kuitenkin erityisesti varmistaa, että tuotteesta tulee selkeästi ilmi, mikä se on ja miten sitä käytetään. Lisäksi vegaaniselle tuotteelle on positiivisen vastaanoton kannalta hyvä pidättäytyä vegaanisuuden korostamisesta ja sen sijaan keskittyä helposti lähestyttävän vaikutelman luomiseen.