Oppimispelin kehittäminen sorvauskoneen käytön opetukseen
Mursu, Henri (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia oppimispelejä opetuksen työkaluna, syventää oppimispelien kehityksen osaamista ja hyödyntää kerättyä tietoa sorvauskoneen operoinnin oppimispelin jatkokehityksessä osana opiskelijatiimiä. Projektin toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun konetekniikan osasto, joka pyrki tehostamaan opetustaan fyysisten koneiden rajallisen määrän rajoittaessa opiskelijoiden mahdollisuuksia tutustua sorvauskoneeseen ja sen käyttöön.
Teoriaosuudessa käsiteltiin oppimispelien määritelmiä, tarkoitusta, suunnitteluperiaatteita ja kehitysvaiheita. Kerättyä teoriatietoa hyödynnettiin oppimispelin ohjatun opetuksen pelimuodon kehityksessä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin analyyttista lähestymistapaa oppimispelien suunnittelun ja vaikutuksen ymmärtämiseksi. Aineistona käytettiin tutkimuksia, artikkeleita ja kirjoja, jotka tarjoavat teoreettista taustaa ja käytännön esimerkkejä. Näiden lähteiden avulla rakennettiin ymmärrys siitä, miten oppimispelit voivat tarjota tehokkaan ja motivoivan oppimisympäristön, sekä mitä tekijöitä tulisi huomioida niiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
Toteutusosassa jatkokehitetiin opinnoissa aiemmin yritysprojektina aloitettua oppimispeliä. Oppimispeliin lisättiin pelimuodot opetukseen ja testaukseen. Pelissä opiskelijat oppivat sorvauskoneen käytön, sekä yleiset turvakäytännöt ja siivoustoimet. Opetuspelimuodossa pelaajalle tarjotaan tehtäviä joita tekemällä hän etenee tasolla. Testauspelimuodossa pelaajan osaamista mitataan pisteytysjärjestelmällä, jossa oikein tehdyt tehtävät keryttävät pelaajan pisteitä ja väärät toimet vievät niitä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehitettyä toimiva oppimispeli, joka opettaa sorvauskoneen peruskäytön. Projekti eteni kehityspohjaisesti, ilman erillistä suunnitteluvaihetta. Valmistunut oppimispeli vastasi toimeksiantajan vaatimuksia ja ylitti ne osittain. Peli tarjoaa turvallisen ympäristön sorvauskoneen käytön oppimiseen ja antaa hyvän pohjan jatkokehitykselle.
Opinnäytetyöprosessi ja kehitystyö etenivät suurimmaksi osaksi hyvin, mutta aikataulu on ollut opinnäytetyönprosessissa ainoa epäonnistuminen, ja opinnäytetyön kirjoittamiseen käytetty ajanjakso oli suunniteltua pidempi. Haasteena oli erikoistuneen materiaalin puute oppimispeleistä koneiden käytön opetuksessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin oppimispelien määritelmiä, tarkoitusta, suunnitteluperiaatteita ja kehitysvaiheita. Kerättyä teoriatietoa hyödynnettiin oppimispelin ohjatun opetuksen pelimuodon kehityksessä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin analyyttista lähestymistapaa oppimispelien suunnittelun ja vaikutuksen ymmärtämiseksi. Aineistona käytettiin tutkimuksia, artikkeleita ja kirjoja, jotka tarjoavat teoreettista taustaa ja käytännön esimerkkejä. Näiden lähteiden avulla rakennettiin ymmärrys siitä, miten oppimispelit voivat tarjota tehokkaan ja motivoivan oppimisympäristön, sekä mitä tekijöitä tulisi huomioida niiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
Toteutusosassa jatkokehitetiin opinnoissa aiemmin yritysprojektina aloitettua oppimispeliä. Oppimispeliin lisättiin pelimuodot opetukseen ja testaukseen. Pelissä opiskelijat oppivat sorvauskoneen käytön, sekä yleiset turvakäytännöt ja siivoustoimet. Opetuspelimuodossa pelaajalle tarjotaan tehtäviä joita tekemällä hän etenee tasolla. Testauspelimuodossa pelaajan osaamista mitataan pisteytysjärjestelmällä, jossa oikein tehdyt tehtävät keryttävät pelaajan pisteitä ja väärät toimet vievät niitä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehitettyä toimiva oppimispeli, joka opettaa sorvauskoneen peruskäytön. Projekti eteni kehityspohjaisesti, ilman erillistä suunnitteluvaihetta. Valmistunut oppimispeli vastasi toimeksiantajan vaatimuksia ja ylitti ne osittain. Peli tarjoaa turvallisen ympäristön sorvauskoneen käytön oppimiseen ja antaa hyvän pohjan jatkokehitykselle.
Opinnäytetyöprosessi ja kehitystyö etenivät suurimmaksi osaksi hyvin, mutta aikataulu on ollut opinnäytetyönprosessissa ainoa epäonnistuminen, ja opinnäytetyön kirjoittamiseen käytetty ajanjakso oli suunniteltua pidempi. Haasteena oli erikoistuneen materiaalin puute oppimispeleistä koneiden käytön opetuksessa.