Tehtävienhallinnan prosessin kehittäminen maksuliikkeen täsmäytystiimissä
Krasniqi-Arifi, Kaltrina (2024)
Krasniqi-Arifi, Kaltrina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816727
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskiössä oli OP Yrityspankki Oyj:n Maksuliikepalvelutheimon maksuliikkeen täsmäytystiimin tehtävienhallinnan prosessin parantaminen tehokkuuden lisäämiseksi. Tämä tarkoitti kokonaisvaltaista lähestymistapaa tehtävienhallintaan, johon pyrittiin luomaan selkeä ja toimiva prosessi sekä toimintamalli, jonka avulla tehtävienhallinta voitaisiin toteuttaa sujuvammin ja tehokkaammin.
Maksuliikkeen täsmäytystiimin tehtävät ovat laajentuneet viime vuosina merkittävästi, mikä toi uusia haasteita tehtävienhallintaan. Tiimin tehtävienhallinnassa oli puutteita, mikä johti tehottomuuteen ja vaikeutti resurssien optimointia. Uusi tehtävienhallintatyökalu otettiin käyttöön osana kehitysprosessia.
Tutkimuksen lähestymistapana oli toimintatutkimus, joka mahdollisti käytännön toiminnan ja teorian yhdistämisen. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin yksilöhaastatteluita, työpajoja ja havainnointia, joiden avulla pyrittiin ymmärtämään nykytilannetta ja tunnistamaan kehitystarpeita. Teoreettinen viitekehys rakentui laajasti prosesseihin ja niiden kehittämiseen liittyvään kirjallisuuteen ja teorioihin. Prosessin kehittämisessä hyödynnettiin useita kehittämissykliä, joissa kartoitettiin nykytilaa, tunnistettiin pullonkauloja ja suunniteltiin toimenpiteitä niiden korjaamiseksi. Tänä aikana laadittiin myös prosessikartta ja toimintamalli, jotka selkeyttivät tehtävienhallintaprosessia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tehokas tehtävienhallinnan prosessi ja toimintamalli, ja ne sisälsivät selkeät vastuut ja prosessikuvauksen tehokkaan tehtävienhallinnan varmistamiseksi. Näiden muutosten avulla maksuliikkeen täsmäytystiimin tehtävienhallinnan prosessi saatiin vastaamaan paremmin organisaation tavoitteita. Lisäksi voidaan odottaa, että tehtävienhallinnan prosessi ja toimintamalli vaikuttavat myönteisesti maksuliikkeen täsmäytystiimin toimintaan ja mahdollisiin tuleviin kehityssuuntiin.
Maksuliikkeen täsmäytystiimin tehtävät ovat laajentuneet viime vuosina merkittävästi, mikä toi uusia haasteita tehtävienhallintaan. Tiimin tehtävienhallinnassa oli puutteita, mikä johti tehottomuuteen ja vaikeutti resurssien optimointia. Uusi tehtävienhallintatyökalu otettiin käyttöön osana kehitysprosessia.
Tutkimuksen lähestymistapana oli toimintatutkimus, joka mahdollisti käytännön toiminnan ja teorian yhdistämisen. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin yksilöhaastatteluita, työpajoja ja havainnointia, joiden avulla pyrittiin ymmärtämään nykytilannetta ja tunnistamaan kehitystarpeita. Teoreettinen viitekehys rakentui laajasti prosesseihin ja niiden kehittämiseen liittyvään kirjallisuuteen ja teorioihin. Prosessin kehittämisessä hyödynnettiin useita kehittämissykliä, joissa kartoitettiin nykytilaa, tunnistettiin pullonkauloja ja suunniteltiin toimenpiteitä niiden korjaamiseksi. Tänä aikana laadittiin myös prosessikartta ja toimintamalli, jotka selkeyttivät tehtävienhallintaprosessia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tehokas tehtävienhallinnan prosessi ja toimintamalli, ja ne sisälsivät selkeät vastuut ja prosessikuvauksen tehokkaan tehtävienhallinnan varmistamiseksi. Näiden muutosten avulla maksuliikkeen täsmäytystiimin tehtävienhallinnan prosessi saatiin vastaamaan paremmin organisaation tavoitteita. Lisäksi voidaan odottaa, että tehtävienhallinnan prosessi ja toimintamalli vaikuttavat myönteisesti maksuliikkeen täsmäytystiimin toimintaan ja mahdollisiin tuleviin kehityssuuntiin.