Käyttäjäkokemus osana vertaisverkkokaupan kehitystä
Hyvönen, Tiina (2024)
Hyvönen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816795
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kiertokaupan tarjoamia mahdollisuuksia menestyä vertaisverkkokauppatoimijana. Menestystekijöitä määritettiin erityisesti verkkokauppakäyttäjien palautteisiin perustuen. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi startup-yritys, joka aikoo lanseerata syksyllä 2024 uuden vertaisverkkokaupan. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa palvelulle uusi käyttäjäkokemusmalli, jota yritys voi hyödyntää tai jatkokehittää palvelussaan.
Vertaiskaupan kehittäminen on ajankohtaista maailmassa, jossa kestävyys ja vastuullisuus ovat tärkeitä arvoja. Parantamalla vertaiskauppa-alustoja, mahdollistetaan käytettyjen tavaroiden kierto ja pidennetään olemassa olevien tuotteiden elinkaarta. Tutkimuksessa selvisi, että asenteet kiertokauppaan ovat muuttuneet myönteisimmiksi ja yhä useampi suosii käytettyjen tuotteiden ostamista. Ostamisen motiivina toimii säästetty raha, kun myymisen motiivi on päästä turhasta tavarasta eroon ilman sen heittämistä jätteeksi.
Tutkimuksen pääongelmana pohdittiin, mitkä käyttäjäkokemukseen liittyvät tekijät vaikuttavat kiertokaupan verkkokaupan menestymiseen. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin katsausta kiertokaupan toimintaympäristöön sekä käyttäjäkokemuksen keskeisiä tekijöitä. Resurssien vuoksi viitekehys rajattiin tiiviiksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kilpailijoiden ja muiden menes-tyneiden verkkokauppatoimijoiden vertailuanalyysia sekä observointia. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäjäpalautteen ja tutkijan tekemien havaintojen perusteella.
Tutkimuksen tuloksena löytyi selkeitä teemoja käyttäjäkokemukseen liittyen. Tutkimus toi paljon arvokasta tietoa, miten vertaisverkkokauppa voi tavoitella kilpailuetua markkinoilla. Tutkimustulosten perusteella luotiin SWOT-analyysi ja kehitettiin produktina toimeksiantajalle uusi käyttäjäkokemusmalli.
Tutkimuksessa ei otettu kantaa esimerkiksi palvelun graafiseen ilmeeseen liittyen. Jatkokehityksenä suositellaankin kehittämään graafista ilmettä käyttäjäkokemuksen näkökulmasta. Lisäksi on syytä pohtia kiertokaupan ylikuluttamiseen liittyviä ongelmia, kun markkinoille tuodaan uutta kiertokauppapalvelua.
Opinnäytetyö noudatti hyviä tieteellisiä käytäntöjä, ja se toteutettiin luotettavasti ja eettisiä periaatteita noudattaen.
Vertaiskaupan kehittäminen on ajankohtaista maailmassa, jossa kestävyys ja vastuullisuus ovat tärkeitä arvoja. Parantamalla vertaiskauppa-alustoja, mahdollistetaan käytettyjen tavaroiden kierto ja pidennetään olemassa olevien tuotteiden elinkaarta. Tutkimuksessa selvisi, että asenteet kiertokauppaan ovat muuttuneet myönteisimmiksi ja yhä useampi suosii käytettyjen tuotteiden ostamista. Ostamisen motiivina toimii säästetty raha, kun myymisen motiivi on päästä turhasta tavarasta eroon ilman sen heittämistä jätteeksi.
Tutkimuksen pääongelmana pohdittiin, mitkä käyttäjäkokemukseen liittyvät tekijät vaikuttavat kiertokaupan verkkokaupan menestymiseen. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin katsausta kiertokaupan toimintaympäristöön sekä käyttäjäkokemuksen keskeisiä tekijöitä. Resurssien vuoksi viitekehys rajattiin tiiviiksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kilpailijoiden ja muiden menes-tyneiden verkkokauppatoimijoiden vertailuanalyysia sekä observointia. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäjäpalautteen ja tutkijan tekemien havaintojen perusteella.
Tutkimuksen tuloksena löytyi selkeitä teemoja käyttäjäkokemukseen liittyen. Tutkimus toi paljon arvokasta tietoa, miten vertaisverkkokauppa voi tavoitella kilpailuetua markkinoilla. Tutkimustulosten perusteella luotiin SWOT-analyysi ja kehitettiin produktina toimeksiantajalle uusi käyttäjäkokemusmalli.
Tutkimuksessa ei otettu kantaa esimerkiksi palvelun graafiseen ilmeeseen liittyen. Jatkokehityksenä suositellaankin kehittämään graafista ilmettä käyttäjäkokemuksen näkökulmasta. Lisäksi on syytä pohtia kiertokaupan ylikuluttamiseen liittyviä ongelmia, kun markkinoille tuodaan uutta kiertokauppapalvelua.
Opinnäytetyö noudatti hyviä tieteellisiä käytäntöjä, ja se toteutettiin luotettavasti ja eettisiä periaatteita noudattaen.