Low poly -mallin teksturointi : käsinmaalattujen tekstuurien toteuttaminen low poly -mallille eri 3D-ohjelmia hyödyntäen
Lempiäinen, Katariina (2024)
Lempiäinen, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on käydä läpi low poly -mallin käsinmaalatun teksturoinnin perusteita ja taiteen periaatteita sekä niiden soveltamista käytäntöön. Luvuissa sivutaan myös muita vaihtoehtoisia teksturointimenetelmiä ja -käytäntöjä.
Teoreettinen osuus käsittelee teksturointia 3D-ympäristössä, sen käsitteistöä kuten UV- ja tekstuurikarttoja sekä niiden käyttötapoja ja tarkoituksia. Tässä kappaleessa käydään läpi myös shadereitä, materiaaleja ja proseduraalista teksturointia.
Toisessa teoreettisessa osuudessa käsitellään taiteen periaatteita ja niiden keskeisiä käsitteitä, kuten väriä, valööriä, harmoniaa ja kontrastia. Käsinmaalatuissa tekstuureissa nämä periaatteet ovat tärkeitä kolmiulotteisuuden, huomion herättämisen sekä katseen kohdistamisen kannalta.
Teoriaosuudessa opittua hyödynnetään projektiosuudessa, jossa luodaan peliympäristöön tarkoitettu 3D-malli eli proppi. Projektiosuudessa käydään läpi propin tekovaiheet aina mallinnuksesta UV-kartoitukseen ja tekstuurien maalaamiseen eri ohjelmia hyödyntäen. Lopuksi pohditaan projektin lopputulosta, sen onnistumisia ja epäonnistumisia.
Teoreettinen osuus käsittelee teksturointia 3D-ympäristössä, sen käsitteistöä kuten UV- ja tekstuurikarttoja sekä niiden käyttötapoja ja tarkoituksia. Tässä kappaleessa käydään läpi myös shadereitä, materiaaleja ja proseduraalista teksturointia.
Toisessa teoreettisessa osuudessa käsitellään taiteen periaatteita ja niiden keskeisiä käsitteitä, kuten väriä, valööriä, harmoniaa ja kontrastia. Käsinmaalatuissa tekstuureissa nämä periaatteet ovat tärkeitä kolmiulotteisuuden, huomion herättämisen sekä katseen kohdistamisen kannalta.
Teoriaosuudessa opittua hyödynnetään projektiosuudessa, jossa luodaan peliympäristöön tarkoitettu 3D-malli eli proppi. Projektiosuudessa käydään läpi propin tekovaiheet aina mallinnuksesta UV-kartoitukseen ja tekstuurien maalaamiseen eri ohjelmia hyödyntäen. Lopuksi pohditaan projektin lopputulosta, sen onnistumisia ja epäonnistumisia.