Vastuullisuus osana organisaation viestintästrategiaa
Repo, Iida (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716190
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa työelämälähtöinen ja toiminnallinen tuotos kansainvälisesti toimivan toimeksiantaja-organisaation tarpeisiin. Tuotos sisältää jäsenkyselyn tuottamisen ja analysoinnin sekä vastuullisuusteemojen integroinnin organisaation uuteen kolmen vuoden viestintästrategiaan.
Onnistuneen kehittämistyön pohjaksi työssä tutkitaan tehokkaan viestintästrategian elementtejä ja käsitteistöä, sidosryhmien sitouttamista sekä yhteisöviestintää. Lisäksi työssä syvennytään yritysvastuun, vastuullisuuden ja kestävän kehityksen teemoihin erityisesti viestinnän kehittämisen, organisaation maineen rakentamisen ja sidosryhmien sitouttamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavasti tietoa organisaatioille, jotka haluavat oppia viestintästrategian rakentamisesta, vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä sekä kehittää omaa vastuullisuusviestintää tai integroida kestävän kehityksen periaatteita viestintästrategiaan.
Teoreettisina viitekehyksinä käytetään sidosryhmäteoriaa ja yritysvastuuteoriaa. Kehittämistyön menetelminä toimii viestinnän strateginen prosessi sekä kyselytutkimus. Menetelmien viitekehyksenä toimii Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) kestävän kehityksen tavoitteet sekä Åbergin uusi pizza -malli.
Onnistuneen kehittämistyön pohjaksi työssä tutkitaan tehokkaan viestintästrategian elementtejä ja käsitteistöä, sidosryhmien sitouttamista sekä yhteisöviestintää. Lisäksi työssä syvennytään yritysvastuun, vastuullisuuden ja kestävän kehityksen teemoihin erityisesti viestinnän kehittämisen, organisaation maineen rakentamisen ja sidosryhmien sitouttamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavasti tietoa organisaatioille, jotka haluavat oppia viestintästrategian rakentamisesta, vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä sekä kehittää omaa vastuullisuusviestintää tai integroida kestävän kehityksen periaatteita viestintästrategiaan.
Teoreettisina viitekehyksinä käytetään sidosryhmäteoriaa ja yritysvastuuteoriaa. Kehittämistyön menetelminä toimii viestinnän strateginen prosessi sekä kyselytutkimus. Menetelmien viitekehyksenä toimii Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) kestävän kehityksen tavoitteet sekä Åbergin uusi pizza -malli.