Alustateknologioiden hyödyntäminen turvallisuusjärjestelmien integroinnissa
Peltomäki, Marjo (2024)
Peltomäki, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816680
Tiivistelmä
Alustateknologioiden eli palvelualustojen hyödyntäminen yritysmaailmassa on kasvattanut suosiotaan 2000-luvulla. Palvelualusta kokoaa yhteen halutut tiedot integroiduista järjestelmistä ja mahdollistaa toimintojen kehittämisen datan analysoinnilla. Järjestelmien määrä lisääntyy ja monimutkaistuu teollisuudessa, tuotannossa ja kiinteistöautomaatiossa kiihtyvän digitalisaation myötä. Tämä asettaa yrityksille haasteita kokonaisuuden hallintaan yritykselle merkityksellisen tiedon pirstoutuessa eri sijainteihin. Kokonaisuuksien hallinta integraation avulla mahdollistaa yrityksille useiden toimintojen automatisoinnin. Järjestelmien tuottamaa tietoa on mahdollista alkaa hyödyntämään monipuolisemmin, joka johtaa kustannussäästöihin prosessien automatisoinnin ja tiedolla hallinnan myötä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin turvallisuusjärjestelmien integraatioon soveltuvan palvelualustan hyötyjä asiakasorganisaatiolle ja tutkittiin sopivaa järjestelmää vaatimusmäärittelyjen pohjalta. Lähtötilanteessa toimintaympäristöstä ei ollut saatavilla kokonaiskuvaa, sillä eri järjestelmät tuottavat dataa pääosin itsenäisesti. Turvallisuusjärjestelmistä saatavaa dataa haluttaisiin kerätä yhden palvelualustajärjestelmän alle, jolloin turvallisuusjärjestelmien kokonaisuuden hallinta helpottuisi. Suunnitellessa palvelualustan yritys- tai organisaatiokohtaista arkkitehtuuria on tärkeimmässä osassa käyttäjän määrittämät ehdot. Järjestelmähankinnan suunnittelussa tutustuttiin asiakasorganisaation lähtötilanteeseen, ongelmiin, tarpeisiin ja tarjottaviin ratkaisuihin. Projektin aikana oli merkittävässä osassa kommunikaatio turvajärjestelmätoimittajan, asiakasorganisaation ja palvelualustatoimittajan välillä. Tämä mahdollisti palvelualustaa koskevien lähtökohtaisten vaatimusten määrittelyn ja niiden tarkentumisen projektin edetessä.
Työssä annettiin selvityksen pohjalta suositus asiakasorganisaatiolle soveltuvasta palvelualustasta. Opinnäytetyön ulkopuolelle rajattiin hankkeen mahdollinen eteneminen toimitusprojektiksi. Lähteinä työssä käytettiin pääasiassa palvelualustatoimittajilta saatuja tiedostoja ja julkisista lähteistä yritysten verkkosivustoja, tuotteiden käyttöoppaita ja asennusohjeita.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin turvallisuusjärjestelmien integraatioon soveltuvan palvelualustan hyötyjä asiakasorganisaatiolle ja tutkittiin sopivaa järjestelmää vaatimusmäärittelyjen pohjalta. Lähtötilanteessa toimintaympäristöstä ei ollut saatavilla kokonaiskuvaa, sillä eri järjestelmät tuottavat dataa pääosin itsenäisesti. Turvallisuusjärjestelmistä saatavaa dataa haluttaisiin kerätä yhden palvelualustajärjestelmän alle, jolloin turvallisuusjärjestelmien kokonaisuuden hallinta helpottuisi. Suunnitellessa palvelualustan yritys- tai organisaatiokohtaista arkkitehtuuria on tärkeimmässä osassa käyttäjän määrittämät ehdot. Järjestelmähankinnan suunnittelussa tutustuttiin asiakasorganisaation lähtötilanteeseen, ongelmiin, tarpeisiin ja tarjottaviin ratkaisuihin. Projektin aikana oli merkittävässä osassa kommunikaatio turvajärjestelmätoimittajan, asiakasorganisaation ja palvelualustatoimittajan välillä. Tämä mahdollisti palvelualustaa koskevien lähtökohtaisten vaatimusten määrittelyn ja niiden tarkentumisen projektin edetessä.
Työssä annettiin selvityksen pohjalta suositus asiakasorganisaatiolle soveltuvasta palvelualustasta. Opinnäytetyön ulkopuolelle rajattiin hankkeen mahdollinen eteneminen toimitusprojektiksi. Lähteinä työssä käytettiin pääasiassa palvelualustatoimittajilta saatuja tiedostoja ja julkisista lähteistä yritysten verkkosivustoja, tuotteiden käyttöoppaita ja asennusohjeita.