A Plan for New Customer Acquisition
Jämsä, Tuija (2024)
Jämsä, Tuija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816700
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakashankintasuunnitelma startupille, joka tarjoaa dataan liittyviä palveluita viljelijöille. Tapausyritys DataSpace Europe on alansa edelläkävijä ja Euroopan ensimmäinen tunnustettu tiedonvälitysyritys. Se on kehittänyt erityisesti viljelijöille suunnatun tietoalustan tai datamarkkinapaikan.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin soveltavaa toimintatutkimusta. Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten dokumenttianalyysiä, haastatteluja ja keskusteluja tapausyrityksen keskeisten sidosryhmien kanssa. Lisäksi analysoitiin julkaistua tietoa, kuten nettisivuja ja sosiaalisen median kanavia. Pääasiallinen tiedonkeruu tehtiin nykytila-analyysiä varten, joka osoitti parannustarpeen mm. asiakashankinnan puuttuminen, strukturoimaton myyntiprosessi ja myös vähäinen kilpailu, jota tarkasteltiin kilpailijoiden vertailuanalyysillä. Nykytilanteen analyysin tulokset antoivat tietoa kirjallisuuden ja parhaiden käytäntöjen etsinnästä.
Käsitteellinen viitekehys keskittyi asiakashankintasuunnitelman rakentamiseen, arvolupaviestintään ja digitaalisen markkinoinnin vahvistamiseen liittyviin aiheisiin. Hyvin suunniteltu asiakasarvolupaus nousi keskeiseksi aiheeksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena on asiakashankintasuunnitelma, joka koostuu kymmenestä elementistä ja yksityiskohtaisista kohdista, joiden avulla yritys tavoittaa halutun asiakasmäärän. Suunnitelman kohteena on kaksi asiakassegmenttiä, jotka on jaettu edelleen tapausyrityksen ostajapersoonaprofiileihin ja kuuteen käyttötapaukseen, kolme kullekin pääasiakasryhmälle. Koska tietotalous on uusi ala liiketoiminnassa, tiedon hyödyntäminen tulee yhä tärkeämmäksi myös sellaisilla aloilla kuin maataloudessa ja maataloudessa. Ehdotuksen pitäisi auttaa yritystä parantamaan asiakashankintaprosessiaan ja siten menestymään paremmin uusien asiakkaiden hankinnassa. Suunnitelma otetaan käyttöön tapausyhtiössä käytettävissä olevien resurssien mukaan.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin soveltavaa toimintatutkimusta. Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten dokumenttianalyysiä, haastatteluja ja keskusteluja tapausyrityksen keskeisten sidosryhmien kanssa. Lisäksi analysoitiin julkaistua tietoa, kuten nettisivuja ja sosiaalisen median kanavia. Pääasiallinen tiedonkeruu tehtiin nykytila-analyysiä varten, joka osoitti parannustarpeen mm. asiakashankinnan puuttuminen, strukturoimaton myyntiprosessi ja myös vähäinen kilpailu, jota tarkasteltiin kilpailijoiden vertailuanalyysillä. Nykytilanteen analyysin tulokset antoivat tietoa kirjallisuuden ja parhaiden käytäntöjen etsinnästä.
Käsitteellinen viitekehys keskittyi asiakashankintasuunnitelman rakentamiseen, arvolupaviestintään ja digitaalisen markkinoinnin vahvistamiseen liittyviin aiheisiin. Hyvin suunniteltu asiakasarvolupaus nousi keskeiseksi aiheeksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena on asiakashankintasuunnitelma, joka koostuu kymmenestä elementistä ja yksityiskohtaisista kohdista, joiden avulla yritys tavoittaa halutun asiakasmäärän. Suunnitelman kohteena on kaksi asiakassegmenttiä, jotka on jaettu edelleen tapausyrityksen ostajapersoonaprofiileihin ja kuuteen käyttötapaukseen, kolme kullekin pääasiakasryhmälle. Koska tietotalous on uusi ala liiketoiminnassa, tiedon hyödyntäminen tulee yhä tärkeämmäksi myös sellaisilla aloilla kuin maataloudessa ja maataloudessa. Ehdotuksen pitäisi auttaa yritystä parantamaan asiakashankintaprosessiaan ja siten menestymään paremmin uusien asiakkaiden hankinnassa. Suunnitelma otetaan käyttöön tapausyhtiössä käytettävissä olevien resurssien mukaan.