Asiakaskokemuksen johtaminen pienessä ja keskisuuressa LVI-alan yrityksessä
Paldan, Veli-Pekka (2024)
Paldan, Veli-Pekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakaskokemuksen johtaminen LVI-alan pienessä ja keskisuuressa yrityksessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli rovaniemeläinen Vesianttila Oy. Tavoitteena oli löytää asiakaskokemuksen johtamisen onnistumiset ja mahdolliset puutteet sekä löytää ratkaisuja niiden kehittämiseen.
Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyöllä olivat: Mitä on asiakaskokemuksen johtaminen? Miten asiakaskokemus ja sen johtaminen ymmärretään LVI-toimialalla? Millaisia työkaluja asiakaskokemuksen johtamiseen on LVI-alalla? Miten asiakaskokemuksen johtamista voidaan edelleen kehittää?
Aiheen tietoperusta toteutettiin aihetta käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia hyödyntäen. Teoria käsitteli muun muassa asiakaskokemuksen johtamista, asiakaspolkua, strategisia ja operatiivisia työkaluja. Tutkimusosio toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselynä LVI-alan yrityksille. Laadullinen tutkimus toteutettiin havainnoimalla Vesianttilan toimintaa ja haastattelemalla toimitusjohtaja Ville Ylianttilaa.
Tutkimuksissa voitiin todeta asiakaskokemuksen olevan pääosin kaikkien LVI-alan yritysten toiminnan keskiössä. Yrityksillä oli halua toteuttaa hyvää asiakaspalvelua. Asiakastyytyväisyyden koettiin olevan vahva, mutta toisaalta selkeitä mittareita tyytyväisyyden mittaamiseen ei laajasti ollut käytössä. Yritykset eivät pääosin myöskään tunteneet tarvetta asiakkaan kuulemisen parantamiseen.
Vesianttilalla oli käytössä useita asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä toimintoja ja työkaluja. Asiakkaankokemusta pidettiin tärkeänä osana yrityksen kilpailukykyä. Kaikissa toiminnoissa myös tunnistettiin kehitystarpeet ja tulevat toimenpiteet.
Opinnäytetyön tulokset ja ratkaisut asiakaskokemuksen johtamiseen ovat hyödynnettävissä suoraan Vesianttilan toiminnassa. Tämän lisäksi kaikkia opinnäytetyössä esitettyjä malleja pystytään hyödyntämään muissakin yrityksissä toimialasta riippumatta.
Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyöllä olivat: Mitä on asiakaskokemuksen johtaminen? Miten asiakaskokemus ja sen johtaminen ymmärretään LVI-toimialalla? Millaisia työkaluja asiakaskokemuksen johtamiseen on LVI-alalla? Miten asiakaskokemuksen johtamista voidaan edelleen kehittää?
Aiheen tietoperusta toteutettiin aihetta käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia hyödyntäen. Teoria käsitteli muun muassa asiakaskokemuksen johtamista, asiakaspolkua, strategisia ja operatiivisia työkaluja. Tutkimusosio toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselynä LVI-alan yrityksille. Laadullinen tutkimus toteutettiin havainnoimalla Vesianttilan toimintaa ja haastattelemalla toimitusjohtaja Ville Ylianttilaa.
Tutkimuksissa voitiin todeta asiakaskokemuksen olevan pääosin kaikkien LVI-alan yritysten toiminnan keskiössä. Yrityksillä oli halua toteuttaa hyvää asiakaspalvelua. Asiakastyytyväisyyden koettiin olevan vahva, mutta toisaalta selkeitä mittareita tyytyväisyyden mittaamiseen ei laajasti ollut käytössä. Yritykset eivät pääosin myöskään tunteneet tarvetta asiakkaan kuulemisen parantamiseen.
Vesianttilalla oli käytössä useita asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä toimintoja ja työkaluja. Asiakkaankokemusta pidettiin tärkeänä osana yrityksen kilpailukykyä. Kaikissa toiminnoissa myös tunnistettiin kehitystarpeet ja tulevat toimenpiteet.
Opinnäytetyön tulokset ja ratkaisut asiakaskokemuksen johtamiseen ovat hyödynnettävissä suoraan Vesianttilan toiminnassa. Tämän lisäksi kaikkia opinnäytetyössä esitettyjä malleja pystytään hyödyntämään muissakin yrityksissä toimialasta riippumatta.