Palvelupolku Tansanian opettajankoulutuksen vientiyhteistyön kehittämiseen
Tornberg, Anna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli palvelupolun luominen Tansanian opettajankoulutuksen vientihankkeen kehittämiseen, ja toimeksiantajana oli Coulu Systems Oy, koulutusalalla toimiva yritys, joka keskittyy toiminnallisen oppimisen innovaatioihin. Tavoitteena oli luoda koulutusviennin asiakkaan palvelupolku vientitoiminnan kehittämiseksi, aloittaen tutkimuksesta ja nykytilan kartoituksesta. Työn tutkimusosuudessa analysoitiin Tansanian koulutuksen nykytilaa ja kehitettiin palvelumuotoilun menetelmin uusia toimintamalleja mahdollistamaan laadukkaan opetuksen ja oppimisen toimintaympäristössä. Opinnäytetyön tietoperustana oli positiivisen ja laaja-alaisen pedagogiikan katsaus, LeaDo-konseptin tutkiminen Tansanian opettajankoulutuksen lokalisointiin sekä koulutusmatkailun ja koulutusviennin teema. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä ja toteutukseltaan laadullinen. Aineistoa kerättiin benchmarkingin, strukturoitujen haastattelujen ja teemahaastattelujen avulla, ja sitä analysoitiin sisällönanalyysin ja tiedonantajien subjektiivisen tulkinnan kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että koulutusviennin yhteistyön aloittaminen Tansaniassa olisi toimeksiantajalle kannattavaa. Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että koulutusviennin asiakkaan palvelupolku selkeyttää vientiprosessin vaiheita ja huomioi asiakkaan tarpeet ja taustat aidosti. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin palvelupolku Tansanian opettajankoulutuksen LeaDo-konseptin vientihankkeen kehittämistä varten. Tulosten perusteella toimeksiantaja sai ehdotuksia koulutusvientitoiminnan tehostamiseksi ja uuden vientialueen käynnistämiseksi. Muotoiluprosessin lopputuloksena syntynyt palvelupolun infograafi visualisoi markkinatutkimuksen keskeiset elementit ja luo pohjan tuleville toimenpiteille, kuten verkkokurssien rakentamiselle ja paikallisten opettajien kouluttamiselle. Työn tulokset ja tuotokset hyödyttävät toimeksiantajan lisäksi oppilaitoksia ja koulutus- ja matkailualan toimijoita, jotka haluavat edistää kansainvälistymistään ja päivittää vientiprosessejaan vertaisoppimisen avulla. Opinnäytetyö tarjoaa ajankohtaista ja monipuolista tietoa vientihankkeen aloittamiseen ja edistää näin koulutusviennin kehitystä Tansaniassa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että koulutusviennin yhteistyön aloittaminen Tansaniassa olisi toimeksiantajalle kannattavaa. Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että koulutusviennin asiakkaan palvelupolku selkeyttää vientiprosessin vaiheita ja huomioi asiakkaan tarpeet ja taustat aidosti. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin palvelupolku Tansanian opettajankoulutuksen LeaDo-konseptin vientihankkeen kehittämistä varten. Tulosten perusteella toimeksiantaja sai ehdotuksia koulutusvientitoiminnan tehostamiseksi ja uuden vientialueen käynnistämiseksi. Muotoiluprosessin lopputuloksena syntynyt palvelupolun infograafi visualisoi markkinatutkimuksen keskeiset elementit ja luo pohjan tuleville toimenpiteille, kuten verkkokurssien rakentamiselle ja paikallisten opettajien kouluttamiselle. Työn tulokset ja tuotokset hyödyttävät toimeksiantajan lisäksi oppilaitoksia ja koulutus- ja matkailualan toimijoita, jotka haluavat edistää kansainvälistymistään ja päivittää vientiprosessejaan vertaisoppimisen avulla. Opinnäytetyö tarjoaa ajankohtaista ja monipuolista tietoa vientihankkeen aloittamiseen ja edistää näin koulutusviennin kehitystä Tansaniassa.