Nuoren sosiaalinen kyvykkyys ja ART-harjoitusmenetelmä : verkkokurssimateriaali Skhole Oy:lle
Tamio, Iina; Tähtisaari, Hanna-Mari (2024)
Tamio, Iina
Tähtisaari, Hanna-Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716323
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkkokurssimateriaali nuoren sosiaalisesta kyvykkyydestä sekä tuoda tietoisuuteen ART-harjoitusmenetelmää. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ammatillista tietoutta sekä osaamista mahdollisimman monelle sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle, opiskelijoille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Sosiaalisella kyvykkyydellä tarkoitetaan henkilön taitoa toimia sosiaalisissa tilanteissa ja vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Sosiaalinen kyvykkyys on tärkeä osa elämää monella eri alueella, kuten työelämässä, ihmissuhteissa ja yhteiskunnallisessa toiminnassa. Se edistää yhteistyötä, hyvinvointia ja positiivista vuorovaikutusta ihmisten välillä.
ART-harjoitusmenetelmä on ryhmämuotoinen menetelmä, jossa harjoitukset tehdään ryhmässä. Menetelmässä pyritään tunnistamaan ja muuttamaan haitallisia ajattelu- ja toimintatapoja, jotka ylläpitävät psyykkisiä oireita ja ongelmia. Tarkoitus on vahvistaa toiminnallisten harjoitusten kautta sosiaalisen ja hyväksytyn käyttäytymisen mallia. Harjoitusten sisältö on sosiaalisten taitojen, vihanhallinnan ja moraalisen päättelyn yhdistelmää.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön lineaarisen mallin mukaisesti. Lineaari-sen mallin mukaisesti etenimme tavoitteen määrittämisestä sen suunnitteluun, jonka jälkeen toteutusvaiheeseen. Mallin mukaan viimeinen vaihe on työn päättäminen sekä lopuksi työn arviointi. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi verkkokurssimateriaali nuoren sosiaalisesta kyvykkyydestä ja ART-harjoitusmenetelmästä Skhole Oy:lle.
Sosiaalisella kyvykkyydellä tarkoitetaan henkilön taitoa toimia sosiaalisissa tilanteissa ja vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Sosiaalinen kyvykkyys on tärkeä osa elämää monella eri alueella, kuten työelämässä, ihmissuhteissa ja yhteiskunnallisessa toiminnassa. Se edistää yhteistyötä, hyvinvointia ja positiivista vuorovaikutusta ihmisten välillä.
ART-harjoitusmenetelmä on ryhmämuotoinen menetelmä, jossa harjoitukset tehdään ryhmässä. Menetelmässä pyritään tunnistamaan ja muuttamaan haitallisia ajattelu- ja toimintatapoja, jotka ylläpitävät psyykkisiä oireita ja ongelmia. Tarkoitus on vahvistaa toiminnallisten harjoitusten kautta sosiaalisen ja hyväksytyn käyttäytymisen mallia. Harjoitusten sisältö on sosiaalisten taitojen, vihanhallinnan ja moraalisen päättelyn yhdistelmää.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön lineaarisen mallin mukaisesti. Lineaari-sen mallin mukaisesti etenimme tavoitteen määrittämisestä sen suunnitteluun, jonka jälkeen toteutusvaiheeseen. Mallin mukaan viimeinen vaihe on työn päättäminen sekä lopuksi työn arviointi. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi verkkokurssimateriaali nuoren sosiaalisesta kyvykkyydestä ja ART-harjoitusmenetelmästä Skhole Oy:lle.