Mhy Metsä-Lapin asiakkaiden kokemus puukaupan palveluista
Rauma, Taru (2024)
Rauma, Taru
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716287
Tiivistelmä
Viisi metsänhoitoyhdistystä yhdistyi tämän vuoden alussa Lapissa, joten tuli ajankohtaiseksi selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä puukaupan palveluiden ja asiakaspalvelun osalta. Lapin alueella ei juurikaan ole kerätty tietoa metsänhoitoyhdistysten asiakastyytyväisyydestä. Tämän opinnäytetyön tilaajana on Mhy Metsä-Lappi. Tavoitteena oli selvittää sähköisenä tehtävän kyselyn perusteella, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat Mhy:n puukaupallisiin palveluihin ja mitä kehitettävää olisi puukaupan palvelun sisällössä asiakkaan näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, ja aineisto kerättiin kysely-lomakkeella, jossa suurin osa kysymyksistä oli suljettuja kysymyksiä. Tämä jaettiin sähköpostitse otantaan valituille metsänomistajille. Kysely toteutettiin yhteistyönä toisen oppilaan kanssa, jolla on myös opinnäytetyö tekeillä Mhy Metsä-Lapille. Tällä vältettiin monen kyselyn lähettäminen asiakkaille lyhyenajan sisällä. Kyselylomakkeella kysyttiin asiakkaiden taustatietoja, toimintatapoja puukaupan ja metsänhoidon osalta sekä kokemuksia asiakaspalvelusta.
Tulosten perusteella Mhy Metsä-Lapin asiakkaat ovat tyytyväisiä puukaupan palveluihin, he luottavat metsänhoitoyhdistyksen toimintaan ja suosittelevat sen palveluita toisille metsänomistajille. Heillä on tarkoituksena myydä puuta tulevaisuudessakin, mutta metsänhoidolliset syyt ovat tärkeimpiä. Asiakaspalvelun osalta toivottiin enemmän yhteydenottoja metsäasiantuntijalta, selkeämpää ilmoittamista sekä asiakaspalvelutaitojen parantamista joiltain osin.
Tuloksia hyödynnetään Mhy Metsä-Lapin omassa strategiatyössä. Ne myös antavat ajankohtaista tietoa metsänomistajien näkemyksistä sekä kokemuksista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, ja aineisto kerättiin kysely-lomakkeella, jossa suurin osa kysymyksistä oli suljettuja kysymyksiä. Tämä jaettiin sähköpostitse otantaan valituille metsänomistajille. Kysely toteutettiin yhteistyönä toisen oppilaan kanssa, jolla on myös opinnäytetyö tekeillä Mhy Metsä-Lapille. Tällä vältettiin monen kyselyn lähettäminen asiakkaille lyhyenajan sisällä. Kyselylomakkeella kysyttiin asiakkaiden taustatietoja, toimintatapoja puukaupan ja metsänhoidon osalta sekä kokemuksia asiakaspalvelusta.
Tulosten perusteella Mhy Metsä-Lapin asiakkaat ovat tyytyväisiä puukaupan palveluihin, he luottavat metsänhoitoyhdistyksen toimintaan ja suosittelevat sen palveluita toisille metsänomistajille. Heillä on tarkoituksena myydä puuta tulevaisuudessakin, mutta metsänhoidolliset syyt ovat tärkeimpiä. Asiakaspalvelun osalta toivottiin enemmän yhteydenottoja metsäasiantuntijalta, selkeämpää ilmoittamista sekä asiakaspalvelutaitojen parantamista joiltain osin.
Tuloksia hyödynnetään Mhy Metsä-Lapin omassa strategiatyössä. Ne myös antavat ajankohtaista tietoa metsänomistajien näkemyksistä sekä kokemuksista.