Työkaluhallintajärjestelmän kehitys virtuaalitodellisuuspeliin
Väärti, Turo (2024)
Väärti, Turo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816999
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoite on kehittää työkaluhallintajärjestelmä VR-peliin. Työssä arvioidaan, mitä tarkoittaa virtuaalitodellisuudessa pelaaminen ja mitä laitteita siihen tarvitaan. Insinöörityössä arvioidaan mahdollisia haasteita niin pelaajalle kuin myös kehittäjille, tutkitaan olemassa olevia sovelluksia ja pyritään löytämään niistä puutteita ja kehityskohteita.
Tutkimusta varten luotiin suunnitelma työkaluhallintajärjestelmän rakenteesta ja siihen halutuista ominaisuuksista aiemmin tehtyjen arvioiden pohjalta. Työssä arvioidaan, mitkä ominaisuudet ovat ehdottoman tärkeitä kokonaisuuden kannalta ja mitä kaikkea oli mahdollista toteuttaa käytössä olleen ajan puitteissa.
Insinöörityön tuloksena syntyi työkaluhallintajärjestelmä virtuaalitodellisuusympäristössä toteutettuun peliin. Tässä järjestelmässä on mahdollista varsin realistisesti hallinnoida pelissä olevia työkaluobjekteja ohjainten avulla. Järjestelmän avulla pelaajalle annetaan mahdollisuus heittää työkalua kädestä käteen, pyörittää sitä kuten oikeassa maailmassa ja heittää sitä tarkasti haluttuihin kohteisiin. Osa työkalujärjestelmää on tapa tuoda uusia työkaluja pelaajan saataville määritellyissä tilanteissa ja poistaa työkaluja, joille ei enää ole tarvetta.
Tärkein toiminnallisuus, joka työn tuloksena syntyi, on työkalun vapaa käsittely. Työkalujärjestelmän avulla käyttäjän kokemus pelissä on lähellä oikeanlaista ja todellisesta maailmasta tuttua objektien käsittelyä, jonka ansiosta immersion taso laajenee. Kaiken kaikkiaan järjestelmä tuo pelaajalle uusia ulottuvuuksia ja itse pelikin saa näin ollen lisäarvoa.
Tutkimusta varten luotiin suunnitelma työkaluhallintajärjestelmän rakenteesta ja siihen halutuista ominaisuuksista aiemmin tehtyjen arvioiden pohjalta. Työssä arvioidaan, mitkä ominaisuudet ovat ehdottoman tärkeitä kokonaisuuden kannalta ja mitä kaikkea oli mahdollista toteuttaa käytössä olleen ajan puitteissa.
Insinöörityön tuloksena syntyi työkaluhallintajärjestelmä virtuaalitodellisuusympäristössä toteutettuun peliin. Tässä järjestelmässä on mahdollista varsin realistisesti hallinnoida pelissä olevia työkaluobjekteja ohjainten avulla. Järjestelmän avulla pelaajalle annetaan mahdollisuus heittää työkalua kädestä käteen, pyörittää sitä kuten oikeassa maailmassa ja heittää sitä tarkasti haluttuihin kohteisiin. Osa työkalujärjestelmää on tapa tuoda uusia työkaluja pelaajan saataville määritellyissä tilanteissa ja poistaa työkaluja, joille ei enää ole tarvetta.
Tärkein toiminnallisuus, joka työn tuloksena syntyi, on työkalun vapaa käsittely. Työkalujärjestelmän avulla käyttäjän kokemus pelissä on lähellä oikeanlaista ja todellisesta maailmasta tuttua objektien käsittelyä, jonka ansiosta immersion taso laajenee. Kaiken kaikkiaan järjestelmä tuo pelaajalle uusia ulottuvuuksia ja itse pelikin saa näin ollen lisäarvoa.