Kognitiivisen saavutettavuuden heuristiikan kehittäminen design-systeemien heuristista arviointia varten
Soikkeli, Roope (2024)
Soikkeli, Roope
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816988
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten voitaisiin kehittää design-systeemien kognitiivisen saavutettavuuden heuristiseen arviointiin soveltuvaa periaatelistaa. Tämän lisäksi tavoitteena oli tarkastella periaatelistan toimivuutta design-systeemien kognitiivisen saavutettavuuden arvioinnin välineenä.
Opinnäytetyön teoriaosassa avataan heuristisen arvioinnin, kognitiivisen saavutettavuuden sekä design-systeemien taustaa, periaatteita ja keskeisiä käsitteitä. Lisäksi työssä käsitellään käyttöliittymäsuunnittelun sekä käyttäjäkokemuksen suunnittelun periaatteita sekä suunnitteluprosessia.
Tutkimus toteutettiin grounded theory- eli aineistopohjaisen teorian menetelmää mukaillen. Aineistopohjaisen teorian aineistoina hyödynnettiin käytettävyyden heuristisia periaatteita, kognitiivisen saavutettavuuden ohjelistaa ja design-systeemien kehittämisen kannalta olennaisia parhaita käytäntöjä yhteen keräävää ohjeistusta. Menetelmän avulla kehitetyn periaatelistan toimivuuden arviointi toteutettiin case-esimerkissä toteutetun verkkosivun arvioinnin avulla.
Case-esimerkin kautta ilmeni, että periaatelista soveltuu hyvin tuotteen tai palvelun kognitiivisen saavutettavuuden kokonaiskuvan nopeaan pintapuoliseen kartoittamiseen. Lisäksi ilmeni, että periaatelistan kanssa tulisi käyttää tarkempia käyttöliittymien elementtien tai komponenttien kognitiivisen saavutettavuuden tarkistuslistoja, jos heuristisen arvioinnin tavoitteena on saada yksityiskohtaisempi kuva kognitiivisesta saavutettavuudesta. Vaikka periaatelista oli työkaluna toimiva, jatkokehitystä tulisi silti tehdä, jotta se huomioisi nykyistä paremmin esimerkiksi design-systeemien lainalaisuudet.
Opinnäytetyön teoriaosassa avataan heuristisen arvioinnin, kognitiivisen saavutettavuuden sekä design-systeemien taustaa, periaatteita ja keskeisiä käsitteitä. Lisäksi työssä käsitellään käyttöliittymäsuunnittelun sekä käyttäjäkokemuksen suunnittelun periaatteita sekä suunnitteluprosessia.
Tutkimus toteutettiin grounded theory- eli aineistopohjaisen teorian menetelmää mukaillen. Aineistopohjaisen teorian aineistoina hyödynnettiin käytettävyyden heuristisia periaatteita, kognitiivisen saavutettavuuden ohjelistaa ja design-systeemien kehittämisen kannalta olennaisia parhaita käytäntöjä yhteen keräävää ohjeistusta. Menetelmän avulla kehitetyn periaatelistan toimivuuden arviointi toteutettiin case-esimerkissä toteutetun verkkosivun arvioinnin avulla.
Case-esimerkin kautta ilmeni, että periaatelista soveltuu hyvin tuotteen tai palvelun kognitiivisen saavutettavuuden kokonaiskuvan nopeaan pintapuoliseen kartoittamiseen. Lisäksi ilmeni, että periaatelistan kanssa tulisi käyttää tarkempia käyttöliittymien elementtien tai komponenttien kognitiivisen saavutettavuuden tarkistuslistoja, jos heuristisen arvioinnin tavoitteena on saada yksityiskohtaisempi kuva kognitiivisesta saavutettavuudesta. Vaikka periaatelista oli työkaluna toimiva, jatkokehitystä tulisi silti tehdä, jotta se huomioisi nykyistä paremmin esimerkiksi design-systeemien lainalaisuudet.