Mikä keikkatyössä kuormittaa? : Psykososiaaliset kuormitustekijät henkilöstövuokrausalalla ja henkilöstöanalytiikan hyödyntäminen johtamisessa
Kangas, Johanna (2024)
Kangas, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817053
Tiivistelmä
Tapaustutkimus on tehty toimeksiantaja yrityksen tarpeesta selvittää heidän henkilöstönsä tyytyväisyyttä, ja työntekijän kokemia psykososiaalisista kuormitustekijöitä. Toimeksiantaja yritys toimii henkilöstövuokrausalalla, jossa on viime vuosina ollut kovia haasteita maailmantilanteentakia. Tutkimuksessa tutkittiin kaupan alalla ja kahvila-alalla työskentelevien työntekijöitä.
Aineisto kerättiin kyselymenettelyn avulla, jossa oli määrällinen ja laadullinen osio. Yrityksellä ontavoitteena käyttää henkilöstötyytyväisyyskyselyitä jatkossa uutena johtamisen työkaluna, joka jäisi yrityksen pysyvään käyttöön. Toimeksiantaja on tunnistanut henkilöstöanalytiikasta saatavan hyödyn merkityksen strategiseen johtamiseen ja henkilöstön hyvinvointiin.
Aineisto kerättiin henkilöstötyytyväisyyskyselyllä, joka oli avoinna 6-19.3.2023, Kiva Workjärjestelmää käyttäen. Kyselyn kysymykset suunniteltiin tietoperustaa hyödyntäen ja toimeksiantajayrityksen toiveita huomioiden. Kyselyssä oli yhteensä 31 kysymystä, joista kolme oli laadullisia kysymyksiä. Vastausprosentti oli 71 %. Tietoperustana käytin ajankohtaisia uutisia maailmantilanteesta, ja kirjallisuutta avainkäsitteistä.
Tutkimuksessa on rajattu kyselystä analysoitavaksi työntekijöiden subjektiivinen kokemus
kysymyksistä, jotka liittyivät hänen omaan työhönsä sekä työyhteisöön. Analysoitavien osaalueiden keskiarvot olivat 7,3/10 ja 7,9/10. Tutkimuksessa ilmeni, että kahvila- alan työntekijät olivat yleisesti hieman tyytyväisempiä kuin kaupan alan työntekijät. Kaupan alan työntekijöillä työyhteisöllisyyden tunne oli heikompi kuin kahvila-alan työntekijöillä, jotka työskentelivät säännöllisemmin samassa työpaikassa. Kaupan alan työntekijöiltä nousi esiin toive saada enemmän palautetta, ja epävarmuus työvuorojen määrästä mietitytti osaa vastaajista. Aineistosta nousi esiin selkeä tarve lähiesimiehelle, joka toimisi yhteyshenkilönä työntekijöiden ja asiakkaiden välillä.
Vuoden 2023 maailmantilanne; sodat, lama- aika, ja työttömyyden lisääntyminen, ovat haastaneetmonien toimialojen ja yritysten toimintaa. Kilpailu asiakkaista ja hyvistä työntekijöistä on kovaakaikilla aloilla, ja erityisesti henkilöstövuokrausalalla, esimerkiksi suuret rakennusalanhenkilöstövuokrausyritykset ovat ajautuneet konkurssiin. The case study was conducted in response to the client company's need to investigate the
satisfaction of their employees and the psychosocial stress factors experienced by the employees.The client company operates in the staff recruitment sector, which has been facing tough challenges in recent years due to the global economic situation. The study examined employees working in the retail sector and in the cafeteria sector.
The data was collected through a survey procedure with a quantitative and a qualitative section.
The company intends to use employee satisfaction surveys in the future as a new management tool that would remain a permanent feature of the company. The client has recognized the importance of the benefits of HR analytics for strategic management and staff well-being.
The data was collected through a survey, open from 6-19 March 2023, using the Kiva Work system.
The questions were designed using the knowledge base and considering the wishes of the client
company. The questionnaire contained a total of 31 questions, three of which were qualitative. The
response rate was 71%. I used current news on the world situation and literature on key concepts
as a knowledge base.
The survey was limited to analyzing the subjective experience of employees on questions related
to their own work and the work community, with mean scores of 7.3/10 and 7.9/10 for the areas
analyzed. The survey showed that employees in the café sector were generally more satisfied than
employees in the retail sector. There was a clear need for a manager and a clear contact person.
Commercial workers felt that they did not have a clear sense of belonging to a work community,
while café workers worked more regularly in the same workplace and therefore had a better sense
of a line manager and work community.
The world situation in 2023; wars, recession, and rising unemployment, have challenged many industries and businesses. Competition for customers and good employees is fierce in all sectors, and particularly in the staffing industry, with large construction staffing firms, for example, going bankrupt.
Aineisto kerättiin kyselymenettelyn avulla, jossa oli määrällinen ja laadullinen osio. Yrityksellä ontavoitteena käyttää henkilöstötyytyväisyyskyselyitä jatkossa uutena johtamisen työkaluna, joka jäisi yrityksen pysyvään käyttöön. Toimeksiantaja on tunnistanut henkilöstöanalytiikasta saatavan hyödyn merkityksen strategiseen johtamiseen ja henkilöstön hyvinvointiin.
Aineisto kerättiin henkilöstötyytyväisyyskyselyllä, joka oli avoinna 6-19.3.2023, Kiva Workjärjestelmää käyttäen. Kyselyn kysymykset suunniteltiin tietoperustaa hyödyntäen ja toimeksiantajayrityksen toiveita huomioiden. Kyselyssä oli yhteensä 31 kysymystä, joista kolme oli laadullisia kysymyksiä. Vastausprosentti oli 71 %. Tietoperustana käytin ajankohtaisia uutisia maailmantilanteesta, ja kirjallisuutta avainkäsitteistä.
Tutkimuksessa on rajattu kyselystä analysoitavaksi työntekijöiden subjektiivinen kokemus
kysymyksistä, jotka liittyivät hänen omaan työhönsä sekä työyhteisöön. Analysoitavien osaalueiden keskiarvot olivat 7,3/10 ja 7,9/10. Tutkimuksessa ilmeni, että kahvila- alan työntekijät olivat yleisesti hieman tyytyväisempiä kuin kaupan alan työntekijät. Kaupan alan työntekijöillä työyhteisöllisyyden tunne oli heikompi kuin kahvila-alan työntekijöillä, jotka työskentelivät säännöllisemmin samassa työpaikassa. Kaupan alan työntekijöiltä nousi esiin toive saada enemmän palautetta, ja epävarmuus työvuorojen määrästä mietitytti osaa vastaajista. Aineistosta nousi esiin selkeä tarve lähiesimiehelle, joka toimisi yhteyshenkilönä työntekijöiden ja asiakkaiden välillä.
Vuoden 2023 maailmantilanne; sodat, lama- aika, ja työttömyyden lisääntyminen, ovat haastaneetmonien toimialojen ja yritysten toimintaa. Kilpailu asiakkaista ja hyvistä työntekijöistä on kovaakaikilla aloilla, ja erityisesti henkilöstövuokrausalalla, esimerkiksi suuret rakennusalanhenkilöstövuokrausyritykset ovat ajautuneet konkurssiin.
satisfaction of their employees and the psychosocial stress factors experienced by the employees.The client company operates in the staff recruitment sector, which has been facing tough challenges in recent years due to the global economic situation. The study examined employees working in the retail sector and in the cafeteria sector.
The data was collected through a survey procedure with a quantitative and a qualitative section.
The company intends to use employee satisfaction surveys in the future as a new management tool that would remain a permanent feature of the company. The client has recognized the importance of the benefits of HR analytics for strategic management and staff well-being.
The data was collected through a survey, open from 6-19 March 2023, using the Kiva Work system.
The questions were designed using the knowledge base and considering the wishes of the client
company. The questionnaire contained a total of 31 questions, three of which were qualitative. The
response rate was 71%. I used current news on the world situation and literature on key concepts
as a knowledge base.
The survey was limited to analyzing the subjective experience of employees on questions related
to their own work and the work community, with mean scores of 7.3/10 and 7.9/10 for the areas
analyzed. The survey showed that employees in the café sector were generally more satisfied than
employees in the retail sector. There was a clear need for a manager and a clear contact person.
Commercial workers felt that they did not have a clear sense of belonging to a work community,
while café workers worked more regularly in the same workplace and therefore had a better sense
of a line manager and work community.
The world situation in 2023; wars, recession, and rising unemployment, have challenged many industries and businesses. Competition for customers and good employees is fierce in all sectors, and particularly in the staffing industry, with large construction staffing firms, for example, going bankrupt.