Kohdennettu sähköpostimarkkinointistrategia ruokakaupan eri asiakasryhmille
Laine, Jesse (2024)
Laine, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817151
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella kohdennettu sähköpostimarkkinointistrategia toimeksiantajalle. Työn taustalla on toimeksiantajan kohtaama haaste kohdennettujen markkinointitoimenpiteiden puuttumisesta. Sähköpostimarkkinointistrategian aiheena on keskittyä neljään eri ruokakaupan kohderyhmään. Kohderyhmät ovat eläkeläiset, yksinasujat, nuoret aikuiset sekä lapsiperheet. Suunnitelma toteutetaan niin, että toimeksiantaja kykenee sen pohjalta toteuttamaan tulevia sähköpostimarkkinointitoimenpiteitä.
Kohdennetun sähköpostimarkkinointistrategian tavoitteena on luoda persoonallisempaa markkinointia K-Supermarket Nastolan asiakkaille. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena on myös parantaa asiakastyytyväisyyttä sekä lisätä kanta-asiakkuuksia. Rajauksena strategiassa keskitytään erityisesti sähköpostiviestinnän kohdentamiseen, mikä tarkoittaa, että muut markkinointikanavat eivät ole tämän strategian fokuksessa.
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä. Työ sisältää teoreettisen osuuden sekä toiminnallisen osuuden sähköpostimarkkinointistrategian muodossa. Teoriaosuudessa
käydään läpi digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja sekä perehdytään sähköpostimarkkinointiin. Toiminnallinen osuus on teoriaan ja tutkimuksiin perustuva konkreettinen sähköpostimarkkinointistrategia.
Työ käynnistyi toimeksiantajan haastattelulla, jonka perusteella opinnäytetyön aihe määriteltiin. Tämän jälkeen työlle rakennettiin tietoperusta, joka perustuu ajankohtaiseen teoriapohjaan. Lopuksi työn toiminnallinen osuus sisältää määrällisen tutkimuksen kyselylomakkeen muodossa,
katsauksen markkinointi- ja myyntidataan, sekä valmiin strategian luomisen
Toimeksiantajalle sähköpostimarkkinointistrategia antaa selkeän pohjan tulevien markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun. Strategia auttaa kohdentamaan sähköpostiviestit eri kohderyhmille, parantaen näin markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta.
Kohdennetun sähköpostimarkkinointistrategian tavoitteena on luoda persoonallisempaa markkinointia K-Supermarket Nastolan asiakkaille. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena on myös parantaa asiakastyytyväisyyttä sekä lisätä kanta-asiakkuuksia. Rajauksena strategiassa keskitytään erityisesti sähköpostiviestinnän kohdentamiseen, mikä tarkoittaa, että muut markkinointikanavat eivät ole tämän strategian fokuksessa.
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä. Työ sisältää teoreettisen osuuden sekä toiminnallisen osuuden sähköpostimarkkinointistrategian muodossa. Teoriaosuudessa
käydään läpi digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja sekä perehdytään sähköpostimarkkinointiin. Toiminnallinen osuus on teoriaan ja tutkimuksiin perustuva konkreettinen sähköpostimarkkinointistrategia.
Työ käynnistyi toimeksiantajan haastattelulla, jonka perusteella opinnäytetyön aihe määriteltiin. Tämän jälkeen työlle rakennettiin tietoperusta, joka perustuu ajankohtaiseen teoriapohjaan. Lopuksi työn toiminnallinen osuus sisältää määrällisen tutkimuksen kyselylomakkeen muodossa,
katsauksen markkinointi- ja myyntidataan, sekä valmiin strategian luomisen
Toimeksiantajalle sähköpostimarkkinointistrategia antaa selkeän pohjan tulevien markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun. Strategia auttaa kohdentamaan sähköpostiviestit eri kohderyhmille, parantaen näin markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta.