Yrityksen verkkosivujen uudistuksen vaikutus brändiin ja asiakaskokemukseen : case: Sijoittaja.fi
Collan, Inga (2024)
Collan, Inga
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Sijoittaja.fi, joka uudisti verkkosivunsa vuoden 2024 alussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen verkkosivujen uudistus vaikutti brändiin ja asiakaskokemukseen. Tutkimusongelmana oli, että ei tiedetty miten yrityksen verkkosivujen uudistaminen on vaikuttanut yrityksen brändiin ja asiakaskokemukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä ja asiakaskokemusta yleisesti, palvelun brändäystä, sekä digitaalista brändiä ja asiakaskokemusta. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on luoda syvällinen ymmärrys brändistä ja asiakaskokemuksesta sekä niiden muodostumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työn empiirinen osa koostuu haastattelu- ja havainnointitutkimuksista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ryhmähaastatteluina, joita järjestettiin kaksi. Osallistujina oli 11 sijoittamisesta kiinnostunutta henkilöä, jotka olivat 23–55-vuotiaita. Havainnointeja järjestettiin neljä, joiden osallistujat olivat 19–51-vuotiaita. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisältöanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että verkkosivujen uudistuksen vaikutus brändiin ja asiakaskokemukseen oli positiivinen. Vaikka verkkosivujen uudistus oli onnistunut ja sen vaikutukset brändiin ja asiakaskokemukseen olivat positiiviset niin joitain jatkokehitysehdotuksia löytyi. Kehitysehdotukset auttavat yritystä kehittämään verkkosivuja entistä käyttäjäystävällisempään suuntaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä ja asiakaskokemusta yleisesti, palvelun brändäystä, sekä digitaalista brändiä ja asiakaskokemusta. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on luoda syvällinen ymmärrys brändistä ja asiakaskokemuksesta sekä niiden muodostumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työn empiirinen osa koostuu haastattelu- ja havainnointitutkimuksista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ryhmähaastatteluina, joita järjestettiin kaksi. Osallistujina oli 11 sijoittamisesta kiinnostunutta henkilöä, jotka olivat 23–55-vuotiaita. Havainnointeja järjestettiin neljä, joiden osallistujat olivat 19–51-vuotiaita. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisältöanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että verkkosivujen uudistuksen vaikutus brändiin ja asiakaskokemukseen oli positiivinen. Vaikka verkkosivujen uudistus oli onnistunut ja sen vaikutukset brändiin ja asiakaskokemukseen olivat positiiviset niin joitain jatkokehitysehdotuksia löytyi. Kehitysehdotukset auttavat yritystä kehittämään verkkosivuja entistä käyttäjäystävällisempään suuntaan.