Developing public relations actions at Company X
Levänen, Sini (2024)
Levänen, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Yritys X:lle sen päätöksenteon tueksi PR-prosessien ja -toimenpiteiden uudelleenorganisoinnista. Siinä tutkitaan PR-toimenpiteiden nykytilaa ja ehdotetaan keinoja niiden optimoimiseksi ja kehittämiseksi.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kirjallisuutta, joka käsittelee suhdetoimintaa viestinnän lähestymistapana ja osana strategista ja markkinointiviestintää. Lisäksi perehdytään digitaalisen suhdetoiminnan, sosiaalisen median markkinoinnin, sisältömarkkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin käsitteisiin. Työssä hyödynnetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä, verkkojulkaisuja, artikkeleita ja tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusmenetelmää ja tapaustutkimusta, jolla tutkitaan PR-toimenpiteitä Yrityksessä X. Aineistonkeruumenetelminä käytetään sekundäärisen aineiston analyysia, kyselylomaketta ja puolistrukturoituja haastatteluja. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttämällä temaattista analyysimenetelmää.
Tuloksista kävi ilmi, että PR:n rooli Yritys X:ssä on hyvin hajanainen ja näkymätön, eikä sillä ole selkeitä yhteisiä suuntaviivoja tai prosesseja. Opinnäytetyö suosittaa, että yrityksen olisi keskityttävä PR-toimistojen käyttöön ja yhtenäistettävä PR-toiminnot eri tuotemerkkien välillä. Opinnäytetyössä ehdotetaan myös joitakin PR-toimenpiteiden kehittämisideoita, kuten sisäisen PR-ammattilaisen palkkaamista, PR-tapahtumien järjestämistä ja PR-budjetin lisäämistä.
Suositus on, että Yritys X palkkaisi yksi tai kaksi PR-toimistoa hoitamaan brändiensä PR-toimenpiteitä ja perustaisi yhteisen digitaalisen sijainnin kaikkia PR-asioita varten. Lisäksi suositellaan, että yrityksen sisäinen PR-henkilö koordinoisi PR-kontakteja ja auttaisi tekemään yrityksestä tavoitettavamman median edustajille.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kirjallisuutta, joka käsittelee suhdetoimintaa viestinnän lähestymistapana ja osana strategista ja markkinointiviestintää. Lisäksi perehdytään digitaalisen suhdetoiminnan, sosiaalisen median markkinoinnin, sisältömarkkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin käsitteisiin. Työssä hyödynnetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä, verkkojulkaisuja, artikkeleita ja tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusmenetelmää ja tapaustutkimusta, jolla tutkitaan PR-toimenpiteitä Yrityksessä X. Aineistonkeruumenetelminä käytetään sekundäärisen aineiston analyysia, kyselylomaketta ja puolistrukturoituja haastatteluja. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttämällä temaattista analyysimenetelmää.
Tuloksista kävi ilmi, että PR:n rooli Yritys X:ssä on hyvin hajanainen ja näkymätön, eikä sillä ole selkeitä yhteisiä suuntaviivoja tai prosesseja. Opinnäytetyö suosittaa, että yrityksen olisi keskityttävä PR-toimistojen käyttöön ja yhtenäistettävä PR-toiminnot eri tuotemerkkien välillä. Opinnäytetyössä ehdotetaan myös joitakin PR-toimenpiteiden kehittämisideoita, kuten sisäisen PR-ammattilaisen palkkaamista, PR-tapahtumien järjestämistä ja PR-budjetin lisäämistä.
Suositus on, että Yritys X palkkaisi yksi tai kaksi PR-toimistoa hoitamaan brändiensä PR-toimenpiteitä ja perustaisi yhteisen digitaalisen sijainnin kaikkia PR-asioita varten. Lisäksi suositellaan, että yrityksen sisäinen PR-henkilö koordinoisi PR-kontakteja ja auttaisi tekemään yrityksestä tavoitettavamman median edustajille.