Oma polkuni talo- ja energiatekniikan insinööriksi
Takkunen, Henkka (2024)
Takkunen, Henkka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816699
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia saamaani koulutusta, sekä laatia kattava kuva siitä, miten koulutukseni valmisti minua työelämään. Opinnäytetyö on portfoliomuotoinen.
Keräsin tähän opinnäytetyöhön projekteja koulutuksen eri vaiheista. Koulutusta ja opiskelijan kehityskaarta tutkittiin näiden projektien kautta, sekä pohdittiin sitä, miten osaaminen on vastannut eri projekteissa vaadittuja taitoja.
Opinnäytetyössä käsiteltiin aluksi läpi talo- ja energiatekniikan insinöörin työtehtäviä, ammattiin kuuluvia vaatimuksia sekä koulutusohjelmaa. Näistä muodostin kattavan tietopohjan, johon peilaamalla käsittelin omia kokemuksiani portfolio-osuudessa.
Opinnäytetyön yhteenvedossa kokosin päätelmäni siitä, kuinka hyvin saamani koulutus valmistaa minua alani työtehtäviin. Opinnäytetyön tavoitteena on, että koulutukseen lähtemistä pohtiva henkilö saisi työstä kattavan käsityksen niin alasta, kuin koulutuksesta itsessään.
Tässä opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät ovat kvalitatiivisia, eli laadullisia tutkimuksia.
Keräsin tähän opinnäytetyöhön projekteja koulutuksen eri vaiheista. Koulutusta ja opiskelijan kehityskaarta tutkittiin näiden projektien kautta, sekä pohdittiin sitä, miten osaaminen on vastannut eri projekteissa vaadittuja taitoja.
Opinnäytetyössä käsiteltiin aluksi läpi talo- ja energiatekniikan insinöörin työtehtäviä, ammattiin kuuluvia vaatimuksia sekä koulutusohjelmaa. Näistä muodostin kattavan tietopohjan, johon peilaamalla käsittelin omia kokemuksiani portfolio-osuudessa.
Opinnäytetyön yhteenvedossa kokosin päätelmäni siitä, kuinka hyvin saamani koulutus valmistaa minua alani työtehtäviin. Opinnäytetyön tavoitteena on, että koulutukseen lähtemistä pohtiva henkilö saisi työstä kattavan käsityksen niin alasta, kuin koulutuksesta itsessään.
Tässä opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät ovat kvalitatiivisia, eli laadullisia tutkimuksia.