Emergo Train System® -simulaatioharjoituksen haasteet : Senior Instructoreiden näkökulmasta Suomessa
Viitikko, Mika (2024)
Viitikko, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515705
Tiivistelmä
Emergo Train System® (ETS®) on terveydenhuollon pedagoginen simulaatiomalli, joka on kehitetty alkujaan suuronnettomuuksien harjoitteluun. Suomeen ETS®-toiminta rantautui vuonna 2018 HUS Akuutin hallinnoimaksi, jonka kautta on koulutettu 75 Senior Instructoria ympäri Suomea simulaatioiden pitämiseen. Parhaimmillaan ETS®-simulaatiot ovat moniammatillisia harjoituksia, joissa mukana on ensihoidon ja pelastustoimen monet eri ammattiryhmät sekä sairaaloiden päivystyspoliklinikoiden ja teho-osastojen hoitajia ja lääkäreitä.
Tämän opinnäytetyön tarve nousi siitä kokemuksesta, että kaikki koulutetut Instructorit eivät pidä säännöllisesti tai lainkaan ETS®-simulaatioita. Myös ETS®-harjoituksen tilaavalla organisaatiolla on oikeus tietää mitä edellytyksiä se tarvitsee ja millaisia resursseja. ETS®-toiminnan tuntemattomuus olikin tärkein ennakko-olettamus aiheelle.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata niitä haasteita mitä ETS® Senior Instructorit kokevat simulaatioiden järjestämisessä. Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluna 13 Senior Instructorille ympäri Suomea neljästä eri organisaatiosta. Tulokset käsiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla anonyymius turvaten. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin vertaisarvioiduilla tutkimuksilla simulaation teoreettisia rakenteita, simulaatioissa käytettyjä pedagogisia oppimisteorioita, moniammatillisen oppimisen edellytyksiä sekä simulaatioharjoitusten esteitä.
Haastattelujen analysoinnissa saatiin kolme pääluokkaa: henkilökuntaresurssit, ETS®-toiminnan tuntemattomuus ja fyysiset resurssit. Henkilökuntaresursseissa suurimpana haasteena esiintyi riittämätön työaika, henkilökuntavaje ja kouluttajia koettiin olevan liian vähän. Myös simulaation suunnittelu ja järjestäminen koettiin ajoittain työlääksi. ETS®-toiminnan tuntemattomuus näkyi siinä, ettei simulaatiomallista ollut aiemmin mitään kokemusta ja joillakin osallistujilla oli motivaation puutetta. Fyysiset resurssihaasteet ilmenivät vääränlaisina kommunikaatiovälineinä, riittämättöminä simulaatiotiloina ja varastointitiloina sekä liian vähäisinä simulaatiovälineiden määrinä. Myös englanninkielinen materiaali saatettiin kokea haasteena.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli saada työkaluja ETS®-toiminnan markkinointiin. Tunnettavuutta tarvitaan lisää, joka vaatii paljon keskustelua simulaatioita tilaavan organisaation kanssa. Kaikkien osapuolten on hyvä ymmärtää ETS®-toiminnan potentiaali ja mitä kaikkea onnistunut simulaatio vaatii. Mielekästä olisi myös tehdä pitkän tähtäimen tavoitteellinen suunnitelma, miten ETS® integroidaan organisaation koulutusohjelmaan, johon kaikki voisivat sitoutua.
Tämän opinnäytetyön tarve nousi siitä kokemuksesta, että kaikki koulutetut Instructorit eivät pidä säännöllisesti tai lainkaan ETS®-simulaatioita. Myös ETS®-harjoituksen tilaavalla organisaatiolla on oikeus tietää mitä edellytyksiä se tarvitsee ja millaisia resursseja. ETS®-toiminnan tuntemattomuus olikin tärkein ennakko-olettamus aiheelle.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata niitä haasteita mitä ETS® Senior Instructorit kokevat simulaatioiden järjestämisessä. Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluna 13 Senior Instructorille ympäri Suomea neljästä eri organisaatiosta. Tulokset käsiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla anonyymius turvaten. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin vertaisarvioiduilla tutkimuksilla simulaation teoreettisia rakenteita, simulaatioissa käytettyjä pedagogisia oppimisteorioita, moniammatillisen oppimisen edellytyksiä sekä simulaatioharjoitusten esteitä.
Haastattelujen analysoinnissa saatiin kolme pääluokkaa: henkilökuntaresurssit, ETS®-toiminnan tuntemattomuus ja fyysiset resurssit. Henkilökuntaresursseissa suurimpana haasteena esiintyi riittämätön työaika, henkilökuntavaje ja kouluttajia koettiin olevan liian vähän. Myös simulaation suunnittelu ja järjestäminen koettiin ajoittain työlääksi. ETS®-toiminnan tuntemattomuus näkyi siinä, ettei simulaatiomallista ollut aiemmin mitään kokemusta ja joillakin osallistujilla oli motivaation puutetta. Fyysiset resurssihaasteet ilmenivät vääränlaisina kommunikaatiovälineinä, riittämättöminä simulaatiotiloina ja varastointitiloina sekä liian vähäisinä simulaatiovälineiden määrinä. Myös englanninkielinen materiaali saatettiin kokea haasteena.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli saada työkaluja ETS®-toiminnan markkinointiin. Tunnettavuutta tarvitaan lisää, joka vaatii paljon keskustelua simulaatioita tilaavan organisaation kanssa. Kaikkien osapuolten on hyvä ymmärtää ETS®-toiminnan potentiaali ja mitä kaikkea onnistunut simulaatio vaatii. Mielekästä olisi myös tehdä pitkän tähtäimen tavoitteellinen suunnitelma, miten ETS® integroidaan organisaation koulutusohjelmaan, johon kaikki voisivat sitoutua.