Typografia suomalaisen designin lippulaivabrändien logoissa: mitä typografisilla ratkaisuilla viestitään nykyaikaisen suomalaisen designin kontekstissa?
Haapakoski, Varpu (2024)
Haapakoski, Varpu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817285
Tiivistelmä
Suomalaisen designin brändit ovat arvostettuja ja rakastettuja suomalaisten keskuudessa. Niiden suosio perustuu pitkälti laadukkaisiin ja ajattomiin tuotteisiin, mutta silti logo usein ohjaa ensimmäistä mielikuvaa, mikä brändistä muodostetaan. Logojen typografialla onkin siten huomattava vaikutus käyttäjän muodostamaan ensivaikutelmaan brändistä, sen viesteistä ja arvoista. Typografia on keskeinen visuaalisen viestinnän elementti, jolla voidaan tehokkaasti vaikuttaa käyttäjän tunteisiin, mielikuviin ja visuaaliseen käytettävyyteen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia viestejä suomalaisen muotoilun brändien logoissa käytetyt typografiset ratkaisut välittävät, sekä miten ne vaikuttavat brändien tunnistettavuuteen ja imagoon. Kohderyhmän tunteiden ja reaktioiden ymmärtäminen sekä niihin vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen ovat avainasemassa entistä toimivampien logojen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tutkielma koostuu tietoperustasta sekä tutkimusosuudesta. Tietoperustassa käsitellään typografian fyysisiä ja psykologisia ominaisuuksia, viestinnän perusperiaatteita, yrityksen visuaalisen identiteetin merkitystä brändäyksessä sekä suomalaisen muotoilun historiaa ja sen yhteyksiä visuaaliseen suunnitteluun. Tutkimusosuudessa toteutettiin määrällistä ja laadullista tutkimusta yhdistelevä kyselytutkimus, jonka aineisto kerättiin verkossa toteutetulla kyselylomakkeella. Tutkimukseen liitettiin myös tekijän omiin havainnointeihin perustuva tutkimus. Aineiston analyysissa sovellettiin laadullista aineiston analyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat selvästi typografian merkittävän vaikutuksen käyttäjien mielikuviin brändeistä. Erottuva ja vaikuttava typografia herätti positiivisia mielikuvia brändeistä, kun taas epäselvä ja epäkiinnostava typografia vaikutti negatiivisesti brändin tunnistettavuuteen ja imagoon. Tutkimus tarjosi arvokasta tietoa brändien visuaalisesta viestinnästä ja typografian vaikutuksesta brändin viestintään, mikä voi auttaa yrityksiä kehittämään tehokkaampia viestinnän strategioita ja visuaalista ilmettä tulevaisuudessa. Finnish design brands are highly respected and beloved among Finns. Their popularity largely stems from high-quality and timeless products, yet the logo often guides the initial impression formed about the brand. Therefore, the typography of logos has a significant impact on the user's initial impression of the brand, its messages, and values. Typography is a key element of visual communication that can effectively influence user emotions, perceptions, and visual usability.
The aim of the study was to evaluate what messages are conveyed by typographic choices in Finnish design brands' logos and how they affect brand awareness and image. Understanding the emotions and reactions of the target audience, as well as identifying the factors influencing them, are crucial in designing more effective logos.
The thesis consists of a theoretical framework and a research section. The theoretical framework discusses the physical and psychological characteristics of typography, communication princi-ples, the significance of corporate visual identity in branding, and the history of Finnish design and its connections to visual design. The research section involved a survey combining quantita-tive and qualitative methods, conducted using an online questionnaire. The study also included the writer’s own observation-based research. Qualitative analysis was applied in analyzing the collected data.
The results of the study clearly demonstrated the significant impact of typography on users' per-ceptions of brands. Distinctive and impactful typography elicited positive brand perceptions, while unclear and uninteresting typography had a negative effect on brand awareness and im-age. The study provided valuable insights into brand visual communication and the impact of typography on brand communication, which can assist companies in developing more effective communication strategies and visual identities in the future.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia viestejä suomalaisen muotoilun brändien logoissa käytetyt typografiset ratkaisut välittävät, sekä miten ne vaikuttavat brändien tunnistettavuuteen ja imagoon. Kohderyhmän tunteiden ja reaktioiden ymmärtäminen sekä niihin vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen ovat avainasemassa entistä toimivampien logojen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tutkielma koostuu tietoperustasta sekä tutkimusosuudesta. Tietoperustassa käsitellään typografian fyysisiä ja psykologisia ominaisuuksia, viestinnän perusperiaatteita, yrityksen visuaalisen identiteetin merkitystä brändäyksessä sekä suomalaisen muotoilun historiaa ja sen yhteyksiä visuaaliseen suunnitteluun. Tutkimusosuudessa toteutettiin määrällistä ja laadullista tutkimusta yhdistelevä kyselytutkimus, jonka aineisto kerättiin verkossa toteutetulla kyselylomakkeella. Tutkimukseen liitettiin myös tekijän omiin havainnointeihin perustuva tutkimus. Aineiston analyysissa sovellettiin laadullista aineiston analyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat selvästi typografian merkittävän vaikutuksen käyttäjien mielikuviin brändeistä. Erottuva ja vaikuttava typografia herätti positiivisia mielikuvia brändeistä, kun taas epäselvä ja epäkiinnostava typografia vaikutti negatiivisesti brändin tunnistettavuuteen ja imagoon. Tutkimus tarjosi arvokasta tietoa brändien visuaalisesta viestinnästä ja typografian vaikutuksesta brändin viestintään, mikä voi auttaa yrityksiä kehittämään tehokkaampia viestinnän strategioita ja visuaalista ilmettä tulevaisuudessa.
The aim of the study was to evaluate what messages are conveyed by typographic choices in Finnish design brands' logos and how they affect brand awareness and image. Understanding the emotions and reactions of the target audience, as well as identifying the factors influencing them, are crucial in designing more effective logos.
The thesis consists of a theoretical framework and a research section. The theoretical framework discusses the physical and psychological characteristics of typography, communication princi-ples, the significance of corporate visual identity in branding, and the history of Finnish design and its connections to visual design. The research section involved a survey combining quantita-tive and qualitative methods, conducted using an online questionnaire. The study also included the writer’s own observation-based research. Qualitative analysis was applied in analyzing the collected data.
The results of the study clearly demonstrated the significant impact of typography on users' per-ceptions of brands. Distinctive and impactful typography elicited positive brand perceptions, while unclear and uninteresting typography had a negative effect on brand awareness and im-age. The study provided valuable insights into brand visual communication and the impact of typography on brand communication, which can assist companies in developing more effective communication strategies and visual identities in the future.