Puhelimitse tapahtuvan myynnin onnistuminen ja sen haasteet yksityisasiakkaiden näkökulmasta vuonna 2024
Kinnunen, Joona (2024)
Kinnunen, Joona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816738
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli puhelinmyynti. Sen tarkoituksena ja tavoitteena oli tutkia puhelimitse tapahtuvaa myyntiä sekä sitä, miten yksityisasiakkaat kokevat asian ja sen haasteet. Päätutkimuskysymyksenä työssäni oli miten yksityiset kuluttaja-asiakkaat kokevat puhelimitse tapahtuvan myynnin. Apututkimuskysymyksinä olivat, että mitkä ovat myyjän ja asiakkaan vastuualueet puhelimitse tapahtuvassa myynnissä, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat tällä hetkellä puhelinmyyntiin, minkälaista on heidän mielestään onnistunut puhelinmyynti sekä mitkä tekijät saavat puhelinmyynnin epäonnistumaan.
Opinnäytetyössäni tutkittiin teoriaperustan sekä tekemäni tutkimuskyselyn ja teemahaastattelun kautta, minkälaista on puhelinmyynti sekä mitkä asiat johtavat sen onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että puhelinmyynnillä on ihmisten keskuudessa huono mielikuva. Tähän vaikuttavat monet seikat mutta pääsääntöisesti huono informaatio myyjän puolesta, mikä johtaa väärinkäsityksiin. Tutkimuksessa saatiin myös tietoa puhelinmyyjältä, jolla on alalta pitkä kokemus. Myyjän puolelta esille nousivat vahvasti työnantajan vastuu sekä merkitys työhön, sekä lain määrittelemät rajat myynnin suhteen.
Opinnäytetyössäni tutkittiin teoriaperustan sekä tekemäni tutkimuskyselyn ja teemahaastattelun kautta, minkälaista on puhelinmyynti sekä mitkä asiat johtavat sen onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että puhelinmyynnillä on ihmisten keskuudessa huono mielikuva. Tähän vaikuttavat monet seikat mutta pääsääntöisesti huono informaatio myyjän puolesta, mikä johtaa väärinkäsityksiin. Tutkimuksessa saatiin myös tietoa puhelinmyyjältä, jolla on alalta pitkä kokemus. Myyjän puolelta esille nousivat vahvasti työnantajan vastuu sekä merkitys työhön, sekä lain määrittelemät rajat myynnin suhteen.