Asiakaskartoitus kuljetusyrityksessä – Apukuski Logistics
Kauppinen, Ilmari (2024)
Kauppinen, Ilmari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917428
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja kartoitettiin potentiaalista asiakaskuntaa toimeksiantajayritykselle Hybrid Ventures Oy:lle. Yritykseen viitataan opinnäytetyössä nimellä Apukuski. Työn taustalla oli tarve selvittää, minkälaiset yksityishenkilöt todennäköisemmin suosivat kuljetuspalveluita, sekä mihin tarkoitukseen niitä käytetään. Työssä pyrittiin ottamaan selvää myös siitä, mikä johtaa ostopäätöksen syntymiseen, ja mitkä tekijät asiakkaiden keskuudessa johtaa siihen, että kuljetuspalveluita ei hyödynnetä. Työtä varten toteutettiin kyselytutkimus, jossa kysyttiin suomalaisilta yksityishenkilöiltä heidän kokemuksiaan kuljetuspalveluiden käytöstä. Vastaajilta pyydettiin myös avointa palautetta kuljetuspalveluiden ongelmista sekä siitä, mitä hyvää he olivat kokeneet kuljetuspalveluita käyttäessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 215 henkilöä ympäri Suomen.
Tutkimuksen pohjalta kävi ilmi, että yhä useampi valitsee kuljetuspalvelun sen vaivattomuuden takia, ja kuljetuspalvelua jätetään useimmiten hyödyntämättä siksi, että se koetaan kalliiksi tai siksi, että henkilö saa tarvittavat kuljetukset toteutettua omin avuin. Vastauksista selvisi myös se, että enemmistö kuljetuspalveluiden käyttäjistä on vanhempia, keski-iän ylittäneitä henkilöitä, ja että naiset suosivat palveluiden käyttöä miehiä useammin. Tärkeitä havaintoja kyselyn vastauksissa olivat myös luotettavuus, hinnoittelun läpinäkyvyys sekä palvelun helppo käyttö ja kommunikaatio asiakkaan kanssa, jotka ovat tärkeitä kilpailuvaltteja kuljetuspalvelumarkkinoilla. Palvelut on luotu tuomaan helpotusta ja ratkaisuja asiakkaan ongelmiin, ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu tulee huomioida suunnittelun alusta lähtien. Vastausten pohjalta luotiin asiakaspersoonat, jotka helpottavat havainnoimaan sitä, minkälainen potentiaalinen asiakas voisi olla.
Tutkimuksesta saatiin tietoa, joka lisää ymmärrystä asiakkaan sekä yrityksen välillä, ja jota voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen palvelun kehittämiseen ja muotoiluun, sekä markkinoinnin tehostamiseen. Kyselytutkimuksen vastauksista esiin nousseista asioista olisi mahdollista myös koota esimerkiksi uusi kyselypohja jatkotutkimusta varten. Laadullisessa jatkotutkimuksessa pyrittäisiin saamaan vahvistusta kyselyssä selvitettyihin asioihin. Tutkimuksen kohteena olisivat palvelua oletettavasti eniten käyttävät asiakasryhmät.
Tutkimuksen pohjalta kävi ilmi, että yhä useampi valitsee kuljetuspalvelun sen vaivattomuuden takia, ja kuljetuspalvelua jätetään useimmiten hyödyntämättä siksi, että se koetaan kalliiksi tai siksi, että henkilö saa tarvittavat kuljetukset toteutettua omin avuin. Vastauksista selvisi myös se, että enemmistö kuljetuspalveluiden käyttäjistä on vanhempia, keski-iän ylittäneitä henkilöitä, ja että naiset suosivat palveluiden käyttöä miehiä useammin. Tärkeitä havaintoja kyselyn vastauksissa olivat myös luotettavuus, hinnoittelun läpinäkyvyys sekä palvelun helppo käyttö ja kommunikaatio asiakkaan kanssa, jotka ovat tärkeitä kilpailuvaltteja kuljetuspalvelumarkkinoilla. Palvelut on luotu tuomaan helpotusta ja ratkaisuja asiakkaan ongelmiin, ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu tulee huomioida suunnittelun alusta lähtien. Vastausten pohjalta luotiin asiakaspersoonat, jotka helpottavat havainnoimaan sitä, minkälainen potentiaalinen asiakas voisi olla.
Tutkimuksesta saatiin tietoa, joka lisää ymmärrystä asiakkaan sekä yrityksen välillä, ja jota voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen palvelun kehittämiseen ja muotoiluun, sekä markkinoinnin tehostamiseen. Kyselytutkimuksen vastauksista esiin nousseista asioista olisi mahdollista myös koota esimerkiksi uusi kyselypohja jatkotutkimusta varten. Laadullisessa jatkotutkimuksessa pyrittäisiin saamaan vahvistusta kyselyssä selvitettyihin asioihin. Tutkimuksen kohteena olisivat palvelua oletettavasti eniten käyttävät asiakasryhmät.