IPC-menetelmä nuorten masennuksen ehkäisyssä ja hoidossa
Verha, Sofia; Kauttio, Veera (2024)
Verha, Sofia
Kauttio, Veera
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917461
Tiivistelmä
Nuorten masennus on yksi yleisimmistä mielenterveydenhäiriöistä, ja hoitoon hakeutuminen on yleistynyt runsaasti viime vuosina. Interpersonaalinen ohjaus eli IPC on lievään tai keski-vaikeaan masennukseen kehitetty menetelmä, joka pyrkii vastaamaan nuorten tarpeeseen saada varhaista hoitoa. IPC on lyhennetty versio interpersonaalisesta terapiasta (IPT). IPC-menetelmässä käsitellään nykyhetken vuorovaikutussuhteita ja elämäntapahtumia sekä niiden yhteyksiä nuoren oireisiin. IPC-ohjauksessa on noin 3–6 käyntikertaa. Interpersonaa-lista ohjausta voidaan antaa esimerkiksi kouluterveydenhuollossa.
Opinnäytetyö on tehty kartoittavana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli kartoit-taa ja tiivistää olemassa olevaa tietoa IPC-menetelmän käytöstä 11–18-vuotiaiden nuorten hoitotyössä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa IPC-menetelmästä nuorten kanssa työskentele-vien tueksi. Tiedonhaku on tehty Oulun ammattikorkeakoulun kirjaston tietokannoista. Kirjal-lisuuskatsaukseen valikoitui kaksi tietokantaa, joista löytyi relevanteimmat tutkimukset. Vali-tut tietokannat ovat Finna, josta saimme 23 hakutulosta, ja Medline, josta tuli 62 hakutulos-ta. Katsaukseen valikoitui kuusi tutkimusta, jotka on tehty Suomessa ja Iso-Britanniassa. Aineiston analysointitapana käytettiin sisältöanalyysiä. Valitut tutkimukset taulukoitiin ja ai-neistojen sisältö luokiteltiin kategorioittain.
Keskeisimmät tulokset osoittavat, että IPC-menetelmää voidaan käyttää nuorten masen-nuksen ehkäisyssä ja hoidossa. IPC-menetelmä sopii myös eri ammattilaisten käytettäväksi esimerkiksi sairaanhoitajille, kouluterveydenhuollon ammattilaisille ja sosiaalityöntekijöille. Myös nuoret ovat kokeneet IPC-menetelmän hyödylliseksi. Interpersonaalisen ohjauksen käyntien lopettamisessa oli haasteita. Lisäksi haasteena oli nuorten liian vakavat oireet en-sitapaamisella. Tuloksissa tuli esiin tarve lisäkoulutukselle ja menetelmän kehittämistyölle. Lisätutkimuksia kuitenkin tarvitaan, jotta saadaan laajemmin luotettavaa tietoa menetelmän tehokkuudesta. Lisäksi menetelmän tehokkuutta voisi testata myös sellaisten nuorten koh-dalla, joilla on masennuksen lisäksi esimerkiksi ahdistuneisuutta.
Opinnäytetyö on tehty kartoittavana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli kartoit-taa ja tiivistää olemassa olevaa tietoa IPC-menetelmän käytöstä 11–18-vuotiaiden nuorten hoitotyössä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa IPC-menetelmästä nuorten kanssa työskentele-vien tueksi. Tiedonhaku on tehty Oulun ammattikorkeakoulun kirjaston tietokannoista. Kirjal-lisuuskatsaukseen valikoitui kaksi tietokantaa, joista löytyi relevanteimmat tutkimukset. Vali-tut tietokannat ovat Finna, josta saimme 23 hakutulosta, ja Medline, josta tuli 62 hakutulos-ta. Katsaukseen valikoitui kuusi tutkimusta, jotka on tehty Suomessa ja Iso-Britanniassa. Aineiston analysointitapana käytettiin sisältöanalyysiä. Valitut tutkimukset taulukoitiin ja ai-neistojen sisältö luokiteltiin kategorioittain.
Keskeisimmät tulokset osoittavat, että IPC-menetelmää voidaan käyttää nuorten masen-nuksen ehkäisyssä ja hoidossa. IPC-menetelmä sopii myös eri ammattilaisten käytettäväksi esimerkiksi sairaanhoitajille, kouluterveydenhuollon ammattilaisille ja sosiaalityöntekijöille. Myös nuoret ovat kokeneet IPC-menetelmän hyödylliseksi. Interpersonaalisen ohjauksen käyntien lopettamisessa oli haasteita. Lisäksi haasteena oli nuorten liian vakavat oireet en-sitapaamisella. Tuloksissa tuli esiin tarve lisäkoulutukselle ja menetelmän kehittämistyölle. Lisätutkimuksia kuitenkin tarvitaan, jotta saadaan laajemmin luotettavaa tietoa menetelmän tehokkuudesta. Lisäksi menetelmän tehokkuutta voisi testata myös sellaisten nuorten koh-dalla, joilla on masennuksen lisäksi esimerkiksi ahdistuneisuutta.