Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus opiskelijoiden ostokäyttäytymiseen
Pulkkinen, Jusa (2024)
Pulkkinen, Jusa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817021
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin vaikutusta Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ostokäyttäytymiseen. Tämän lisäksi pyrittiin ymmärtämään, kuinka erilaiset taustatekijät vaikuttavat alttiuteen vaikuttajamarkkinoinnille sekä ovatko tietynlaiset henkilöt alttiimpia vaikuttajille. Vaikuttajamarkkinointi on markkinointitapa, jossa yritykset markkinoivat tuotteitaan ja palveluitaan vaikuttajien avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena ja se koostuu teoria- sekä tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käytiin läpi sosiaalisen median, vaikuttajamarkkinoinnin ja kuluttajan ostokäyttäytymisen teemoja. Teoriaosuuden pohjalta toteutettiin tutkimus verkkokyselynä Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää vastauksia tutkimuskysymyksiin sekä saada empiiristä aineistoa teoriaosuuden rinnalle.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat ovat vaikuttajamarkkinointia kohtaavia pääsääntöisesti aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Tulosten perusteella vaikuttajamarkkinoinnille alttiimpia ovat paljon sosiaalista mediaa käyttävät ulkonäkötietoiset opiskelijat. Tämän lisäksi naisopiskelijat ovat selkeästi miehiä alttiimpia vaikuttajamarkkinoinnille. Iällä ei havaittu olevan vaikutusta vaikuttajamarkkinoinnin tehoon. Kokonaisuudessaan vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus lopullisen ostopäätöksen tekemisessä nähtiin vähäiseksi
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena ja se koostuu teoria- sekä tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käytiin läpi sosiaalisen median, vaikuttajamarkkinoinnin ja kuluttajan ostokäyttäytymisen teemoja. Teoriaosuuden pohjalta toteutettiin tutkimus verkkokyselynä Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää vastauksia tutkimuskysymyksiin sekä saada empiiristä aineistoa teoriaosuuden rinnalle.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat ovat vaikuttajamarkkinointia kohtaavia pääsääntöisesti aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Tulosten perusteella vaikuttajamarkkinoinnille alttiimpia ovat paljon sosiaalista mediaa käyttävät ulkonäkötietoiset opiskelijat. Tämän lisäksi naisopiskelijat ovat selkeästi miehiä alttiimpia vaikuttajamarkkinoinnille. Iällä ei havaittu olevan vaikutusta vaikuttajamarkkinoinnin tehoon. Kokonaisuudessaan vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus lopullisen ostopäätöksen tekemisessä nähtiin vähäiseksi