Eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyön kehittäminen erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintakyvyn edistämiseksi TELMA-koulutuksessa
Giménez Sabater, Laura (2024)
Giménez Sabater, Laura
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817199
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyötä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintakyvyn edistämiseksi. Toimintaympäristönä oli Leppävaarassa sijaitseva Ammattiopisto Live TELMA-koulutus.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Ensimmäisessä kehittämistehtävässä kuvattiin opiskelijoiden näkökulmasta, mikä edistää erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintakykyä eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyössä. Aineistoa kerättiin opiskelijoiden yksilöhaasteluilla. Toisessa kehittämistehtävässä kuvattiin ammattilaisten näkökulmasta, mitkä ovat eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyön ydintekijät erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintakyvyn edistämiseksi. Aineistoa kerättiin ammattilaisten ryhmähaastattelulla ja kahdella yksilöhaastattelulla. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan opiskelijan kunnioittaminen, kuunteleminen, auttaminen ja ymmärtäminen toimivat perustana opiskelijan kanssa työskentelylle. Yhteisen ymmärryksen, kielen ja vastuullisuuden luominen on olennaista eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyössä. Vuorovaikutuksessa ja viestinnässä opiskelijan kanssa hänen kiinnostuksen kohteet, mieltymykset ja toiveet tulee huomioida hänen tavoitteidensa saavuttamisessa. On tärkeää luoda motivoiviin peleihin perustuvia rutiineja, joissa noudatetaan terapeuttien ohjeita. Sopivan ajan, tilan ja asenneympäristön tarjoaminen opiskelijalle on kuntoutumisen ja oppimisen kannalta välttämätöntä. Huumori, kannustaminen ja ammattilaisten osallistuminen opiskelijan kuntoutukseen ja opiskeluun lisäävät opiskelijan osallistumista. Yhteinen viestintäkanava, säännölliset tapaamiset, ICF-luokituksen käyttö ja ammattirajojen ylittäminen ovat muun muassa erityistä tukea tarvitsevien toimintakykyä edistäviä tekijöitä eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyössä. Tulokset ovat hyödynnettävissä paitsi Ammattiopisto Livessä TELMA-koulutuksessa myös muissa toimintaympäristöissä, joissa kehitettään eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyötä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintakyvyn edistämiseksi.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Ensimmäisessä kehittämistehtävässä kuvattiin opiskelijoiden näkökulmasta, mikä edistää erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintakykyä eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyössä. Aineistoa kerättiin opiskelijoiden yksilöhaasteluilla. Toisessa kehittämistehtävässä kuvattiin ammattilaisten näkökulmasta, mitkä ovat eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyön ydintekijät erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintakyvyn edistämiseksi. Aineistoa kerättiin ammattilaisten ryhmähaastattelulla ja kahdella yksilöhaastattelulla. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan opiskelijan kunnioittaminen, kuunteleminen, auttaminen ja ymmärtäminen toimivat perustana opiskelijan kanssa työskentelylle. Yhteisen ymmärryksen, kielen ja vastuullisuuden luominen on olennaista eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyössä. Vuorovaikutuksessa ja viestinnässä opiskelijan kanssa hänen kiinnostuksen kohteet, mieltymykset ja toiveet tulee huomioida hänen tavoitteidensa saavuttamisessa. On tärkeää luoda motivoiviin peleihin perustuvia rutiineja, joissa noudatetaan terapeuttien ohjeita. Sopivan ajan, tilan ja asenneympäristön tarjoaminen opiskelijalle on kuntoutumisen ja oppimisen kannalta välttämätöntä. Huumori, kannustaminen ja ammattilaisten osallistuminen opiskelijan kuntoutukseen ja opiskeluun lisäävät opiskelijan osallistumista. Yhteinen viestintäkanava, säännölliset tapaamiset, ICF-luokituksen käyttö ja ammattirajojen ylittäminen ovat muun muassa erityistä tukea tarvitsevien toimintakykyä edistäviä tekijöitä eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyössä. Tulokset ovat hyödynnettävissä paitsi Ammattiopisto Livessä TELMA-koulutuksessa myös muissa toimintaympäristöissä, joissa kehitettään eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyötä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden toimintakyvyn edistämiseksi.