Työhyvinvoinnin kehittäminen Tilipalvelu SER Oy:ssä
Räsänen, Laura (2024)
Räsänen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tilipalvelu SER Oy:n henkilöstön työhyvinvointia. Tavoitteena oli selvittää mikä on henkilöstön työhyvinvoinnin nykytila ja miten työhyvinvointia voitaisiin kehittää Tilipalvelu SER Oy:ssä. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi kokonaisvaltainen näkemys Tilipalvelu SER Oy:n henkilöstön työhyvinvoinnista sekä käytännön ehdotuksia sen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta työhyvinvoinnista sekä työkyvystä ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Tämän lisäksi työn alussa käydään läpi taloushallintoalaa Suomessa sekä tyypillisen urapolun rakentumista tilitoimistossa. Tämä avaa lukijalle sitä, millaisesta alasta on kyse ja mitkä ovat isoimmat työhyvinvoinnin riskitekijät tällä alalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Teemat olivat työhyvinvoinnin merkitys vastaajille, fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi sekä työterveyspalvelut ja edut.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin nykytila on suhteellisen hyvällä mallilla. Vastaajat olivat tyytyväisiä useisiin asioihin, joista ilmenee se, että työhyvinvointiin on selkeästi panostettu Tilipalvelu SER Oy:ssä. Tyytyväisiä vastaajat olivat muun muassa työyhteisöön, työilmapiiriin, työergonomiaan sekä työterveyspalveluihin ja etuihin. Kehityskohteet liittyivät pääasiassa psyykkiseen työhyvinvointiin. Haasteita vastaajien työhyvinvointiin aiheuttivat muun muassa työn kuormittavuus, työtehtävien paljous sekä kiire.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta työhyvinvoinnista sekä työkyvystä ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Tämän lisäksi työn alussa käydään läpi taloushallintoalaa Suomessa sekä tyypillisen urapolun rakentumista tilitoimistossa. Tämä avaa lukijalle sitä, millaisesta alasta on kyse ja mitkä ovat isoimmat työhyvinvoinnin riskitekijät tällä alalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Teemat olivat työhyvinvoinnin merkitys vastaajille, fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi sekä työterveyspalvelut ja edut.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin nykytila on suhteellisen hyvällä mallilla. Vastaajat olivat tyytyväisiä useisiin asioihin, joista ilmenee se, että työhyvinvointiin on selkeästi panostettu Tilipalvelu SER Oy:ssä. Tyytyväisiä vastaajat olivat muun muassa työyhteisöön, työilmapiiriin, työergonomiaan sekä työterveyspalveluihin ja etuihin. Kehityskohteet liittyivät pääasiassa psyykkiseen työhyvinvointiin. Haasteita vastaajien työhyvinvointiin aiheuttivat muun muassa työn kuormittavuus, työtehtävien paljous sekä kiire.