Kohti kompetenssien kohtaamista : Stressi ja itsearviointi nykypäivän maailmassa sovelluskehitysympäristössä
Maijala, Valtteri (2024)
Maijala, Valtteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817245
Tiivistelmä
Työelämässä työntekijä voi kokea stressiä useista eri syistä johtuen. Stressi voi ilmetä kahdessa ulottuvuudessa: ns positiivisena stressinä (eng. "eustress") ja negatiivisena stressinä (eng. "distress"). "Eustress" voi syntyä siitä, että haastava työtehtävä koetaan merkitykselliseksi ja siitä halutaan suoriutua parhain suorittein. Vastaavasti "distress" voi syntyä siitä, kun työsuorite on merkityksellinen ja mielekäs, siihen ei ole varattu riittävästi aikaa tai omat kompetenssit eivät suoritukseen riitä oman tai suoriutuvan ryhmän osalta.
Työssä syvennyttiin kompetenssipohjaisen maailman monimutkaisiin haasteisiin erityisesti stressin syntymisen näkökulmasta. Tutkimuksen ytimessä oli pyrkimys ymmärtää, miten erilaiset asetelmat työn vaativuudessa ja mielekkyydessä vaikuttavat stressiin ja sen syntymiseen. Työssä tarkasteltiin niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat stressitasoihin ulottuvuudesta riippumatta erityisesti huomioiden subjektin rooli ja tehtävän merkityksellisyys tässä kokonaisuudessa. Yksilöiden subjektiiviset kompetenssivaatimukset ja oma kiinnostus vaikuttavat heidän kokemaansa stressitasoonsa ja oli työssä keskiössä.
Tässä lopputyössä käytettiin hyödyksi erilaisia palvelumuotoilutyökaluja, joiden lopputuloksena syntyi prototyyppilomake, jonka toimivuutta arvioitiin kahden version osalta. Prototyyppi toimii välineenä, jonka avulla yksilö pystyi peilaamaan omia näkemyksiään taidoistaan arvioitavassa tapauksessa.
Lopputyö antaa arvokasta näkökulmaa siihen, miten yksilön sisäinen arvomaailma ja merkityksellisyys liittyvät stressin kokemiseen ja omien kompetenssien arviointiin. Lisäksi se tarjoaa käytännön työkaluja stressin näkyväksi tuomiseen, omien vahvuuksien näkemiseen ja toimii alustavana kartoituksena työkalun muista sovellutusmahdollisuuksista. Lopputyön lopussa on tarkemmin avattu kuinka prototyyppiä voidaan käyttää laajemmassa mittakaavassa sekä jatkokehittää hahmotettujen kehitystarpeiden puitteissa.
Työssä syvennyttiin kompetenssipohjaisen maailman monimutkaisiin haasteisiin erityisesti stressin syntymisen näkökulmasta. Tutkimuksen ytimessä oli pyrkimys ymmärtää, miten erilaiset asetelmat työn vaativuudessa ja mielekkyydessä vaikuttavat stressiin ja sen syntymiseen. Työssä tarkasteltiin niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat stressitasoihin ulottuvuudesta riippumatta erityisesti huomioiden subjektin rooli ja tehtävän merkityksellisyys tässä kokonaisuudessa. Yksilöiden subjektiiviset kompetenssivaatimukset ja oma kiinnostus vaikuttavat heidän kokemaansa stressitasoonsa ja oli työssä keskiössä.
Tässä lopputyössä käytettiin hyödyksi erilaisia palvelumuotoilutyökaluja, joiden lopputuloksena syntyi prototyyppilomake, jonka toimivuutta arvioitiin kahden version osalta. Prototyyppi toimii välineenä, jonka avulla yksilö pystyi peilaamaan omia näkemyksiään taidoistaan arvioitavassa tapauksessa.
Lopputyö antaa arvokasta näkökulmaa siihen, miten yksilön sisäinen arvomaailma ja merkityksellisyys liittyvät stressin kokemiseen ja omien kompetenssien arviointiin. Lisäksi se tarjoaa käytännön työkaluja stressin näkyväksi tuomiseen, omien vahvuuksien näkemiseen ja toimii alustavana kartoituksena työkalun muista sovellutusmahdollisuuksista. Lopputyön lopussa on tarkemmin avattu kuinka prototyyppiä voidaan käyttää laajemmassa mittakaavassa sekä jatkokehittää hahmotettujen kehitystarpeiden puitteissa.