Kriteeristö kaupalliselle vastuullisen muodin verkkokaupan valikoimalle
Turkia, Saila (2024)
Turkia, Saila
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda IVALO.COMille kriteeristö potentiaalisten brändipartnerien kaupallisuuden arvioimiseen. IVALO.COM on vastuullisen muodin verkkokauppa ja jälleenmyyjä, jolla ei ole omaa tuotantoa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä tekijöitä valikoiman rakentamisessa tulisi huomioida vastuullisuuden lisäksi, kun tavoitteena on kaupallinen valikoima. Kriteeristö on osa laajempaa valikoiman laatukäsikirjaa, joka tehdään toimeksiantajan sisäiseen käyttöön osana erillistä yhteistyöprojektia.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka sovellettuna tutkimusasetelmana oli tapaustutkimus. Aineistoa hankittiin toimeksiantajan edustajien haastatteluilla sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, aiemmista tutkimuksista ja ajankohtaisista verkkolähteistä. Työssä käsitellään vastuullista muotia, verkkokauppaa ja valikoimasuunnittelua. Lisäksi perehdytään yrityksen strategiaan, IVALO.COM 360 -vastuullisuusvalidointiin, brändiin ja kohderyhmään sekä kaupallisuuteen.
Kriteeristöä varten määriteltiin brändien kaupallisuuteen ja myyntipotentiaaliin vaikuttavat tekijät. Kriteerit listattiin tärkeysjärjestykseen ja niille määriteltiin alustavat painoarvot brändien arvioinnissa. Lopputuloksena syntyi yhdeksän eri osa-alueen tarkituslista brändien kaupallisuuden arvioimiseen. Toimeksiantajan käyttöön tulevaa lopullista kriteeristöä ei julkaista osana opinnäytetyötä, mutta sen keskeiset kohdat ja kysymykset avataan työn loppuosassa.
Tutkimuksen aikana korostui brändin kohderyhmän ymmärtämisen merkitys. Tutkimuksesta voi olla hyötyä sekä aloitteleville että kokeneillekin vaatetusalan yrityksille. Kriteeristön kysymyksiä voi soveltaa oman brändin kaupallisuuden arvioimiseen.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka sovellettuna tutkimusasetelmana oli tapaustutkimus. Aineistoa hankittiin toimeksiantajan edustajien haastatteluilla sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, aiemmista tutkimuksista ja ajankohtaisista verkkolähteistä. Työssä käsitellään vastuullista muotia, verkkokauppaa ja valikoimasuunnittelua. Lisäksi perehdytään yrityksen strategiaan, IVALO.COM 360 -vastuullisuusvalidointiin, brändiin ja kohderyhmään sekä kaupallisuuteen.
Kriteeristöä varten määriteltiin brändien kaupallisuuteen ja myyntipotentiaaliin vaikuttavat tekijät. Kriteerit listattiin tärkeysjärjestykseen ja niille määriteltiin alustavat painoarvot brändien arvioinnissa. Lopputuloksena syntyi yhdeksän eri osa-alueen tarkituslista brändien kaupallisuuden arvioimiseen. Toimeksiantajan käyttöön tulevaa lopullista kriteeristöä ei julkaista osana opinnäytetyötä, mutta sen keskeiset kohdat ja kysymykset avataan työn loppuosassa.
Tutkimuksen aikana korostui brändin kohderyhmän ymmärtämisen merkitys. Tutkimuksesta voi olla hyötyä sekä aloitteleville että kokeneillekin vaatetusalan yrityksille. Kriteeristön kysymyksiä voi soveltaa oman brändin kaupallisuuden arvioimiseen.